MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
Moderátoři: rotruck, Loupák83, Honza D, tjjack, Jirkacbx
Pravidla fóra
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
- WIN
- PROFÍK FÓRA
- Příspěvky: 5124
- Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
- Bydliště: Blansko
- Kontaktovat uživatele:
MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
Muze to zde prosim nekdo popsat ? DIKY
Prosim i o priklady k podvozkum
Tamiya- TT-01
XRAY
F-103 GT
Kyosho
Yokomo
Prosim i o priklady k podvozkum
Tamiya- TT-01
XRAY
F-103 GT
Kyosho
Yokomo
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
Drtiva vetsina Tamiyackejch podvozku ma v zakladu modul 0,6
XRAY 48DP
F-103GT zakladni 0,6 tuningove 0,4
Kyosho napr. TF5 0,4 PTA3 pokud se nemylim, 0,6-nejsem si jisty
Yokomo ma 48DP
Thunder Tiger napr.AT10 48DP
XRAY 48DP
F-103GT zakladni 0,6 tuningove 0,4
Kyosho napr. TF5 0,4 PTA3 pokud se nemylim, 0,6-nejsem si jisty
Yokomo ma 48DP
Thunder Tiger napr.AT10 48DP
TRF416X, Mazda 6 Speed, SP2.0LPF, SP13.5, Z590, Nosram LiPo 5300 28C
Ultramat 12, DX 3.0
Ultramat 12, DX 3.0
- Tim
- Píšu nejvíc
- Příspěvky: 2545
- Registrován: pon kvě 07, 2007 6:39 pm
- Bydliště: Rudná
- Kontaktovat uživatele:
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
Pro doplnění a malé opravení,
Kyosho PTA3 v základu - 48dp
Team associated TC4 - 48dp
Losi mini-t - 48 dp
myslím že když každej napíše jakej modul zubů má jeho podvozek,tak by to mohlo pomoci začátečníkovi kterej nebude vědět jaký převody koupit
Kyosho PTA3 v základu - 48dp
Team associated TC4 - 48dp
Losi mini-t - 48 dp
myslím že když každej napíše jakej modul zubů má jeho podvozek,tak by to mohlo pomoci začátečníkovi kterej nebude vědět jaký převody koupit
Traxxas Slash
Tamiya TA-05 IFS
Xray T2R
Tamiya F103GT - custom made
Pohon : Mamba max + MIG500 na závody + LRP X11 4,5T na zábavu
Tamiya TA-05 IFS
Xray T2R
Tamiya F103GT - custom made
Pohon : Mamba max + MIG500 na závody + LRP X11 4,5T na zábavu
- JILJI13
- Píšu hodně
- Příspěvky: 570
- Registrován: ned lis 05, 2006 3:33 pm
- Bydliště: Hradec Kralove
- Kontaktovat uživatele:
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
KYOSHO TF5 jak kardan, tak remen pouzivaji modul #64
TAMIYA TB-EVO ma od treti generace do soucasne modul 0,4
TAMIYA TB-EVO ma od treti generace do soucasne modul 0,4
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
Na RC-auta-net jsem našel vzorec pro výpočet modulu zubů("m")
m = da/(z+2)
kde "da" znamená vnější průměr pastorku a "z" je počet zubů.
m = da/(z+2)
kde "da" znamená vnější průměr pastorku a "z" je počet zubů.
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. -Colin Chapman
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
Pokusím se tady ve zkratce vsvětlit tento pojem.(co to ten modul je a jak to funguje.)
Při výběru pastorku a oběhového kola se potkáváme vždy s onačení čísla modulu např. 0,6 ; 0,4 ; DP64 ; DP32 aj. Co tedy tohle číslo určuje? Je to jinak řečeno hustota (rozteč neboli vzdálenost) zubů, tedy úhel, který svírají zuby od sebe. Např. modul 0,6 má zuby dál od sebe jako modul 0,4. Modul 0,4 má tedy zuby husteji při sobě. Důležité je si uvědomit, že nikdy se nedá kombinovat např. modul 0,6 s modulem 0,4 nebo jakýmkoliv jiným, protože zuby k sobě nebudou pasovat a tedy nebudou do sebe správně zapadat. Oběhové kolo (Spur gear) a pastorek (Pinion Gear) musí mít vždy stejný typ modulu!!!
Při výběru pastorku a oběhového kola se potkáváme vždy s onačení čísla modulu např. 0,6 ; 0,4 ; DP64 ; DP32 aj. Co tedy tohle číslo určuje? Je to jinak řečeno hustota (rozteč neboli vzdálenost) zubů, tedy úhel, který svírají zuby od sebe. Např. modul 0,6 má zuby dál od sebe jako modul 0,4. Modul 0,4 má tedy zuby husteji při sobě. Důležité je si uvědomit, že nikdy se nedá kombinovat např. modul 0,6 s modulem 0,4 nebo jakýmkoliv jiným, protože zuby k sobě nebudou pasovat a tedy nebudou do sebe správně zapadat. Oběhové kolo (Spur gear) a pastorek (Pinion Gear) musí mít vždy stejný typ modulu!!!
Zabag
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
Modul 0,4 pasuje s DP64. Odzkoušeno. Používám DP64 a pří koupi TRF416 bylo ve stavenici oběhové kolo s modulem 0,4 a vše sedělo.
Zabag
- Tim
- Píšu nejvíc
- Příspěvky: 2545
- Registrován: pon kvě 07, 2007 6:39 pm
- Bydliště: Rudná
- Kontaktovat uživatele:
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
48p je 0,5
Traxxas Slash
Tamiya TA-05 IFS
Xray T2R
Tamiya F103GT - custom made
Pohon : Mamba max + MIG500 na závody + LRP X11 4,5T na zábavu
Tamiya TA-05 IFS
Xray T2R
Tamiya F103GT - custom made
Pohon : Mamba max + MIG500 na závody + LRP X11 4,5T na zábavu
- Tim
- Píšu nejvíc
- Příspěvky: 2545
- Registrován: pon kvě 07, 2007 6:39 pm
- Bydliště: Rudná
- Kontaktovat uživatele:
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
0,4 je 64p
0,5 je 48p
0,6 je 32p
0,5 je 48p
0,6 je 32p
Traxxas Slash
Tamiya TA-05 IFS
Xray T2R
Tamiya F103GT - custom made
Pohon : Mamba max + MIG500 na závody + LRP X11 4,5T na zábavu
Tamiya TA-05 IFS
Xray T2R
Tamiya F103GT - custom made
Pohon : Mamba max + MIG500 na závody + LRP X11 4,5T na zábavu
-
- Finanční podpora fóra
- Příspěvky: 3229
- Registrován: pát dub 03, 2009 5:16 pm
- Bydliště: Litvínov
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
našel jsem pěknou tabulku převodových poměrů http://www.ozubeni.cz/ozubeni/modul.htm
:tamiya: TRF416we (Team Novak Pulse + Ballistic 8,5t)
TLR 22SCT (Team Novak Havoc Pro SC + Ballistic 13,5t)
Mex-I D90 → Plísňák Cabrio (DSYS 54A + Big Block Special)
HAJZLTEAM
TLR 22SCT (Team Novak Havoc Pro SC + Ballistic 13,5t)
Mex-I D90 → Plísňák Cabrio (DSYS 54A + Big Block Special)
HAJZLTEAM
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
Je tu teda pěkný zmatek v těch převodech tak abych jako výrobce ozubení osvětlil téma dovolím si přispět.
Základní informace je jak je modul pro výpočet definovám. Známe metrické moduly což jsou ony známé údaje M0,5 M0,6 M1,5 M0,4 atd.... zpravidla jsou tyto moduly generované z řady čísel jdoucích po desetině či pěti setinách (např. existuje modul 0,35) Pochopitelně není problém, pokud existuje nástroj dělat např. i modul 0,159154 toto zdánlivě nesmyslé číslo má, ale svoje opodstatnění. Ve výpočtu převodu tento modul dává celistvou hodnotu zubové rozteče (zde konkrétně 0,5mm). Ta se počítá "PÍ" * "modul". V automodelářských aplikacích to nemá příšliš význam, spíše je to používané tam kde se převádí rotační pohyb na posuvný s přesně definovaným vztahem např. že deset otáček posune ozubenou tyč o 5mm apod.
Co je ale pro autíčkáře důležité vědět je, jak se přepočítávají moduly DP na metriku (a naopak) a tím se lehce dozvíte jaké moduly lze kombinovat a jaké nikoliv.
Základní početní vzoreček je "modul v mm" = 25,4 / DP (např. 25,4 / 64 dá ve výsledku metrickou hodnotu palcového modulu DP64)
Takže:
DP 64 je v metrice 0,397mm (tj cca 0,4)
DP 48 je v metrice 0,529mm Tady už nejde ztotožnit že by to byl modul 0,5 !!!!!
DP 42 je v metrice 0,604mm (tj. cca 0,6)
DP 32 je v metrice 0,793mm (tj. cca 0,8)
Takže například u DP64 můžeme v klidu tvrdit, že to je 0,4-ka a u DP42 to je 0,6-ka modul. Že je DP48 modul 0,5 bych si ale nedovolil tvrdit ani omylem!!! Rozdíl tři setiny už je moc pro správnou geometrickou funkci záběru pastorku a kola (pokud se zkombinuje DP48 s M0,5) a převody se budou více opotřebovávat. Pak záleží na volbě materiálů převodů aby se jeden z prvků trošku poddal resp. zaběhl. Nicméně životnost bude vždy nižší než u soukolí s opravdu shodným modulem. Obecně lze napsat, že je možno tolerovat odchylku do 0,01mm. Více už může dělat větší či menší potíže s ohledem na životnost. Ledasco se ještě dá doladit tzv korigováním kol při výrobě, ale to už je pro většinu běžných uživatelů nepotřebná teorie...
Takže v klidu můžete kombinovat DP64 s m0,4 dále DP32 s M0,8 a taky DP42 s M0,6
Základní informace je jak je modul pro výpočet definovám. Známe metrické moduly což jsou ony známé údaje M0,5 M0,6 M1,5 M0,4 atd.... zpravidla jsou tyto moduly generované z řady čísel jdoucích po desetině či pěti setinách (např. existuje modul 0,35) Pochopitelně není problém, pokud existuje nástroj dělat např. i modul 0,159154 toto zdánlivě nesmyslé číslo má, ale svoje opodstatnění. Ve výpočtu převodu tento modul dává celistvou hodnotu zubové rozteče (zde konkrétně 0,5mm). Ta se počítá "PÍ" * "modul". V automodelářských aplikacích to nemá příšliš význam, spíše je to používané tam kde se převádí rotační pohyb na posuvný s přesně definovaným vztahem např. že deset otáček posune ozubenou tyč o 5mm apod.
Co je ale pro autíčkáře důležité vědět je, jak se přepočítávají moduly DP na metriku (a naopak) a tím se lehce dozvíte jaké moduly lze kombinovat a jaké nikoliv.
Základní početní vzoreček je "modul v mm" = 25,4 / DP (např. 25,4 / 64 dá ve výsledku metrickou hodnotu palcového modulu DP64)
Takže:
DP 64 je v metrice 0,397mm (tj cca 0,4)
DP 48 je v metrice 0,529mm Tady už nejde ztotožnit že by to byl modul 0,5 !!!!!
DP 42 je v metrice 0,604mm (tj. cca 0,6)
DP 32 je v metrice 0,793mm (tj. cca 0,8)
Takže například u DP64 můžeme v klidu tvrdit, že to je 0,4-ka a u DP42 to je 0,6-ka modul. Že je DP48 modul 0,5 bych si ale nedovolil tvrdit ani omylem!!! Rozdíl tři setiny už je moc pro správnou geometrickou funkci záběru pastorku a kola (pokud se zkombinuje DP48 s M0,5) a převody se budou více opotřebovávat. Pak záleží na volbě materiálů převodů aby se jeden z prvků trošku poddal resp. zaběhl. Nicméně životnost bude vždy nižší než u soukolí s opravdu shodným modulem. Obecně lze napsat, že je možno tolerovat odchylku do 0,01mm. Více už může dělat větší či menší potíže s ohledem na životnost. Ledasco se ještě dá doladit tzv korigováním kol při výrobě, ale to už je pro většinu běžných uživatelů nepotřebná teorie...
Takže v klidu můžete kombinovat DP64 s m0,4 dále DP32 s M0,8 a taky DP42 s M0,6
- firstik
- Finanční podpora fóra
- Příspěvky: 145
- Registrován: úte kvě 10, 2011 3:52 am
- Bydliště: Mnichovo Hradiště
- Kontaktovat uživatele:
Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA
No tohle jsem pochopil jen díky tomu, že jsem strojař:D... Modul neni hustota, ale spíš velikost zubu a mezery, tvar je vždy stejný, když dáte ve ozubená kola do sebe, pokud se vzájemně dotknou špičky zubů na obou kolech malého průměru("dna") druhého kola, mají stejný modul, a není důležité nic počítat. A kdyby toho někdo chtěl vědět opravdu hodně> http://cs.wikipedia.org/wiki/Ozuben%C3%A9_kolo
kola porsche+slicky
AK47, M249 MK2, CZ75 CO2
Ni-mh Dboy 1100mAh 9,6V/Ni-mh GP 2Ah 9,6V,/Li-pol VB 2Ah 11,1V
Ultramat 14, master balancer 6
AK47, M249 MK2, CZ75 CO2
Ni-mh Dboy 1100mAh 9,6V/Ni-mh GP 2Ah 9,6V,/Li-pol VB 2Ah 11,1V
Ultramat 14, master balancer 6