M-05Ra

Moderátoři: rotruck, Loupák83, Honza D, tjjack, Jirkacbx

Uživatelský avatar
Honza D
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5092
Registrován: ned srp 19, 2007 6:55 pm

Re: M-05Ra

Příspěvek od Honza D »

u toho diferenciálu těžký, taky nevím, jak se liší chování modelu a "skutečnýho auta" (samozřejmě v praxi vyzkoušeno jen na simulátoru LFS, se skutečným autem to asi nevyzkoušim :D)

Problém je, že při nízký svornosti se ti zatíží vnější kolo a odlehčený vnitřní se začne protáčet a ztratí adhezi - auto potom letí po čumáku ze zatáčky. Když dáš větší svornost, zabere víc vnější kolo a vytáhne to auto ze zatáčky. Mluvím samozřejmě o zatáčení pod plynem. U čtyřkolek se taky používá pevná osa vpředu - vyzkoušel jsem si TB-čko předělat z diferáku na pevnou osu a překvapivě točí líp :-)
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. -Colin Chapman
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
MadMack
Nováček
Nováček
Příspěvky: 57
Registrován: ned lis 08, 2009 9:49 pm

Re: M-05Ra

Příspěvek od MadMack »

Já zase čerpám ze zkušenosti s CC-01, kdy jsem zavřel diferák vzadu, vepředu nechal normální, auto zatáčelo normálně, ale v terénu bylo v háji. Pak jsem zavřel diferenciál i vepředu, terénní schopnosti se zlepšily, ale poloměr zatáčení se zdvojnásobil. Takže nevím.

Kdyby pevná osa byla o tom, že přidá adhezi i zlepší zatáčení, proč by se pak používal diferenciál? :-)
Uživatelský avatar
Honza D
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5092
Registrován: ned srp 19, 2007 6:55 pm

Re: M-05Ra

Příspěvek od Honza D »

je fakt, že to ovlivňuje víc faktorů, u předokolky bych dal spíš ten kuličkáč, než pevnou osu :-) jinak předokolka FF-01 a FF-03 od Tamiye kuličkáč maj a M-ko je na něj připravený, takže asi k něčemu bude :-) Velký FWD závoďáky maj taky samosvory :-)
EDIT: zapoměnl jsem, že to máš na rally, tam je to zas jinak :-D na asfaltu kuličky pomůžou, ale s rally si nejsem tak jistej, ale minimálně pomůžou s akcelerací (budou zabírat obě kola)
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. -Colin Chapman
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
MadMack
Nováček
Nováček
Příspěvky: 57
Registrován: ned lis 08, 2009 9:49 pm

Re: M-05Ra

Příspěvek od MadMack »

Tady jsem u jádra pudla!!! :-)
Na asfalt určitě kuličkák ano, protože mám pocit, že čím větší přilnavost dráhy, tím si můžu dovolit větší svornost předního náhonu předokolky. U rally by to mohlo být otevřenější.
Jinak samosvor u normálních aut je výbornej, pokud s tím někdo umí jezdit - když si nějaká nula půjčí Focus RS a v půlce oblouku dá plnej kotel, nestane se nic jinýho, než že ho to vystřelí ven ze zatáčky :-)

Ale díky za rady a info...
Uživatelský avatar
Honza D
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5092
Registrován: ned srp 19, 2007 6:55 pm

Re: M-05Ra

Příspěvek od Honza D »

no, dokud člověk nevyzkouší, nemůže si bejt jistej :-) zas když jezdim na parketách s pevnou osou, tam taky neni přilnavost, ale auto točí jak divý :-D Jak říkám, je to víc faktorů :-)
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. -Colin Chapman
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
MadMack
Nováček
Nováček
Příspěvky: 57
Registrován: ned lis 08, 2009 9:49 pm

Re: M-05Ra

Příspěvek od MadMack »

Pokračování poznatků o podvozku.

Při stavbě má člověk možnost si vybrat, jestli chce větší nebo menší světlou výšku - je to dáno uchycením ramen. Rozdíl je cca 5mm. Samozřejmě jsem volil větší světlou výšku, ale je to velký problém. Při takto nastaveném podvozku je poloosa ženoucí kolo v úhlu skoro 45° k podložce a CVD kardan byl na úplném krajíčku v unašeči vedoucím z diferenciálu ( při pohybu kola z dolní do horní polohy se kardan v unašeči hýbe po dráze tak 3mm ), takže někde tam vzniká vibrace, která se přenáší jako "jedna velká rezonance" do celé přední nápravy. V praxi se tento jev projeví tím, že auto vydává příšernej zvuk a je vidět, že se klepou poloosy a vše se přenáší do řízení až k táhlu k servu.
Je úplně jedno, jestli jsou kola na podložce nebo ve vzduchu.

Světlou výšku jsem snížil a podle prvních testů na stole "na sucho" vibrace zmizely.

Podotýkám, že jsem to nezkoušel s klasickými kostmi dodávanými k autu, ale s CVD kardany. Když jsem měl kost i CVD na stole vedle sebe, jsou totožné - co se týče velikosti. Pochybuji, že by osazení klasickou kostí problém vyřešil.

Setkal se někdo s něčím podobným?
Uživatelský avatar
Vrakouš
EXPERT na rady
EXPERT na rady
Příspěvky: 4828
Registrován: sob čer 23, 2007 11:27 am
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: M-05Ra

Příspěvek od Vrakouš »

Nevím, jak máš při nastavení větší světlé výšky velký zdvih.Jestli není příliš velký a poloosy se nesrovnají do vodorovné polohy, tak zkus dát o 1-2 mm delší "kosti", a vůle by měla zmizet.
Pokud se týká nastavení podvozku, u M-03 jsem zkoušel menší a větší svornost diferenciálů, subjektivně se mi zdálo lepší mít menší svornost, auto zatáčelo lépe.A dost jsem si vyhrál i s nastavením tlumičů a tvrdostí pružin.Na asfaltu mi auto nejlépe funkovalo se zadními tlumiči stejně tvrdými jako s předními, a vzadu tvrdší pružiny.Dost mě to překvapilo, jinak používam vzadu měkčí tlumiče i pera.
S tímto nastavením M-03 lépe točí, chová se neutrálně, a při ťuknutí na brzdu v nájezdu do zatáčky dokonce mírně přetáčivě.
Doporučuji i omezení akcelerace na vysílačce, a do zatáček najíždět prakticky bez plynu, přidávat až v zatáčce a na výjezdu.
M-05Ra neznám, může se samozřejmě chovat jinak, vyvážení bude dost odlišné.
CHASSIS: X-ray T1R Obrázek, TB-01 v plném tuningu :tamiya: TT-01 v tuningu, TL-01 Monster Truck, TL-01 Hummer,HPI F1 atd... KAROSERIE: VW Golf V, Subaru WRC, Fabia WRC a Kit S1600,Octavia WRC,Lancia Stratos HF, Š 130 RS, Trabant 601; VYSÍLAĆ: Futaba Megatech
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
MadMack
Nováček
Nováček
Příspěvky: 57
Registrován: ned lis 08, 2009 9:49 pm

Re: M-05Ra

Příspěvek od MadMack »

Díky za rady a tipy.

Ty delší kosti budu určitě potřebovat, abych mohl nastavit větší světlou výšku. Teď jsem problém odstranil snížením auta.

Co se týče chování auta, tak se tenhle podvozek bude chovat hodně podobně. Mám vepředu i vzadu stejné tlumiče, stejné pružiny a diferenciál s malou svorností.
Dnes jsem jezdil jen u nás chodníku se starými, ošoupanými pneumatikami ( mám zatím jen ty jedny, originál rally blocky a tak je nechci brousit o chodník ) a jen jsem tak zkoušel jak se auto chová při prudké akceleraci, brzdění a tak.

Prudká akcelerace nepřichází v úvahu - vždy se roztočí jen jedno kolo a jak se chytí druhé, auto prudce trhne do strany - logicky :-)
Díky brzděné jen jedné nápravy auto pod brzdou moc zatáčet nechce. Taky brzdná dráha je dlouhá a plná brzda kola úplně zablokuje. Ale nemám techniku v ruce - prvně brzdím, pak točím a tak nemůžu nic jiného čekat.
Auto mi přijde příjemné a agilní v zatáčení ( teda srovnání mám pouze s TT-01 ) a je hodně zrádné při akceleraci v zatáčce. To se musím naučit a být opatrný, protože se při něm opakuje totéž, co při prudké akceleraci na rovince.

Kvalitní srovnání ukáže až závod...
MadMack
Nováček
Nováček
Příspěvky: 57
Registrován: ned lis 08, 2009 9:49 pm

Re: M-05Ra

Příspěvek od MadMack »

První testík točený mobilem opřeným o krabici. Nic moc kvalita, nic moc pilot, ale co se dá dělat :-)
Závěr tohoto testu - chtěl jsem efektně zabrzdit před mobilem, bohužel jsem měl špatný odhad a tak jsem byl rád, že jsem sestřelil jen krabici a ne rovnou telefon :-)

http://www.youtube.com/watch?v=1LjgfD9cHGg
Uživatelský avatar
Vrakouš
EXPERT na rady
EXPERT na rady
Příspěvky: 4828
Registrován: sob čer 23, 2007 11:27 am
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: M-05Ra

Příspěvek od Vrakouš »

Já mám na M-03 v jednom záklaďák Mabuchi, v druhém 9z Ezrun. V obou chassis klasické planetové diferenciály. Docela mě překvapuje tvůj popis rozjezdu a brždění. I když jsou na obou mých podvozcích diferáky otevřené, tak tenhle problém nemám. Při rozjezdu na plný plyn sice nechávám gumy na asfaltu, :twisted: :roll: , ale auto přes veškeré protáčení kol drží stopu, a při ostré brzdě také. Neuhýbá do strany. A že s tím Ezrun dělá opravdu věci.
Zkoušeli jsme měřit časy na Pilsenkitu, byla tam poměrně rychlá trať, viz video z příslušného článku, stavěná pro pětiny. A srovnání bylo zajímavé, s M-03 jsem ztrácel tak vteřinku na kolo oproti časům s X-rayem, na kterém byly závodní gumy a 7,5z stříďák!!! A na M-03 byly obyčejné sjeté Tamiya gumy !!! Věřím, že na závodních bych jel stejné, ne-li lepší časy.
Je otázkou, nakolik je vyvážení M-05ra jiné nežli u M-03.Ale to uhýbání do strany je divné. Zkus zkontrolovat, jestli se obě kola točí opravdu stejně, jestli na jednom něco nedře, nepřibržďuje atd. Opravdu je mi to divné, nemělo by se ti to stávat, něco bude špatně. :think: A není to vysílačem, protože na M-03 používám obyčejné vysílačky, kde není možnost nastavit průběh křivek. Na Ezrunu mám sice na réglu nastavený pomalejší rozjezd a časování, ale přesto je na podvozek ten výkon i tak dost brutální.
Poslední poznámka, převod má 6.44:1, patorek 18z na obou podvozcích.
CHASSIS: X-ray T1R Obrázek, TB-01 v plném tuningu :tamiya: TT-01 v tuningu, TL-01 Monster Truck, TL-01 Hummer,HPI F1 atd... KAROSERIE: VW Golf V, Subaru WRC, Fabia WRC a Kit S1600,Octavia WRC,Lancia Stratos HF, Š 130 RS, Trabant 601; VYSÍLAĆ: Futaba Megatech
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
MadMack
Nováček
Nováček
Příspěvky: 57
Registrován: ned lis 08, 2009 9:49 pm

Re: M-05Ra

Příspěvek od MadMack »

Záhadné chování se vysvětlilo.
Měl jsem špatně nasazený servosaver a taky táhlo od serva jsem nenacvakl úplně, tím vznikaly velké vůle a auto si dělalo co chtělo. V malé rychlosti nebylo nic vidět, ale při plným plynu se děly hrozné věci.
Dnes jsem zkoušel jezdit a už to bylo o mnoho lepší.

Ale pořád mi vrtá hlavou jedna věc. Když zmáčknu prstem zadní nápravu, jde krásně lehce nahoru i dolů. U předku musím použít několikanásobně větší sílu. Může tohle udělat rozdílný náklon tlumičů? Vzadu jsou tlumiče téměř kolmo, vepředu svírají úhel s vozovkou cca 60°. Asi by to chtělo vyrobit nový parohy a přední tlumiče taky narovnat. Přijde mi totiž, ža ač mám měkký pružiny a řídký olej v tlumičích, auto dost hopsá...

No, uvidíme.

M.
Uživatelský avatar
Vrakouš
EXPERT na rady
EXPERT na rady
Příspěvky: 4828
Registrován: sob čer 23, 2007 11:27 am
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: M-05Ra

Příspěvek od Vrakouš »

Mělo by to být spíše naopak.Když jsou tlumiče našikmo, měly by se jevit jako měkčí.Proto jsou např. na buggy většinou tlumiče víc položené, nežli na on-roadech.Když auto připravené k jízdě, včetně baterky postavíš na zem, a promačkáš nápravy, tak by mělo zůstat trochu dole, nemělo by se vrátit úplně do horní polohy.Pozor také na předpětí pružin, jestli používáš vymezovací podložky nad pružinami, tak jestli jiích nemáš moc.
Také je otázka kombinace tvrdosti pružin a hustoty oleje.Když zvedneš auto cca 10 cm nad zem a pustíš, nemělo by odskočit. jestli odskakuje, jsou možná pružiny příliš tvrdé, nebo olej příliš řídký.Možná bys mohl zkusit dát olej trochu hustší.
CHASSIS: X-ray T1R Obrázek, TB-01 v plném tuningu :tamiya: TT-01 v tuningu, TL-01 Monster Truck, TL-01 Hummer,HPI F1 atd... KAROSERIE: VW Golf V, Subaru WRC, Fabia WRC a Kit S1600,Octavia WRC,Lancia Stratos HF, Š 130 RS, Trabant 601; VYSÍLAĆ: Futaba Megatech
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
Uživatelský avatar
rotruck
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1801
Registrován: stř led 09, 2008 2:13 pm
Bydliště: MORAVA

Re: M-05Ra

Příspěvek od rotruck »

Čauky , neznalý těchto podvozků jsem tady přelouskal co se dalo a chtěl bych se zeptat.
Mám možnost zakoupit funglovku podvozek M05Ra , nabízí mně ho kámoš za zhruba 1500 včetně elektroniky, jelkož ho kupoval spíš jako vitrínovku, ale na poličce mu to prý víc sluší na Nikko šásku.
Jít do toho , nebo netahat krámy do baráku a raději když už tak vyrazit na Rally raději s TLkem??
Navíc pořád ve mně hlodá červík Škodověnky - jestli by tenhle podvozek nešel překopat na zadokolku - prostě to prohodit na ramenách předek za zadek - dumal už nad tím někdo z Vás ???
Dík za chuť diskutovat :wink:
Uživatelský avatar
Honza D
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5092
Registrován: ned srp 19, 2007 6:55 pm

Re: M-05Ra

Příspěvek od Honza D »

No, upravit na RWD to jde :)
http://www.ultimaterc.com/forums/showth ... p?t=128459

Jinak já jsem teď měl možnost podílet se na úpravách M-03 na rally.. Nevím, jestli to u M-05 opravili, ale M-03 má problémy s rejdem, nejde z toho vymáčknout víc než sériová šířka bez výměny ramen za něco širšího, kola naráží na motor, případně do převodovky... Kromě toho na těch krátkých ramenech se nám nepodařilo najít pružiny, který by fungovaly :D
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. -Colin Chapman
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
rotruck
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1801
Registrován: stř led 09, 2008 2:13 pm
Bydliště: MORAVA

Re: M-05Ra

Příspěvek od rotruck »

Pružiny bych možná vyřešené měl , mám je i na TLku pod Liazkou , použil jsem poměrně měkké pružiny , na které jsem narazil v práci a sedly tam jak ulité. Samozřejmě u Rally na předokolce to může být jiné.
Na problém s rejdem jsem zde při pročítání narazil a tajně jsem doufal, že někdo máte občíhlou možnost překopání na zadokolku , čímž by bylo rejdování taky částečně vyřešeno.
V každém případě se zmítám v dilematu , vzít to či nevzít , za ty prachy se mně to zdá dobrá koupě , ale potřebuju aby mně to někdo rozumný vymluvil :mrgreen:
Odpovědět

Zpět na „M-01 , M-02 , M-03 , M-04 , M-05 , M-06“