Stránka 2 z 2

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: pát srp 05, 2016 2:27 pm
od Citelis
No úpřímně pružiny slouží k něčemu jinému ... ty zařizují aby auto stálo pokud možno vždy na všech 4 kolech a všechna 4 kola tlačila na povrch zhruba stejnou silou.
Tlumiče zase mají za úkol trochu krotit pružiny, aby při rychlejší jízdě po nerovném povrchu kola vlivem setrvačných sil "neodskakovala" od povrchu. Ale vůbec ne udržovat auto ve "vodorovném" či jiném směru. Tím, že je to v podstatě hydraulický válec s děravým pístem, je rozdíl tlaku nad a pod pístem krátkodobá záležitost (a vzniká jen v případě pohybu pístnice) a velmi rychle se vyrovná a je vyrovnaný i v případě, že kola na jedné straně jsou o půl metru výs než na druhé straně. Takže tam není žádný tlak, který by se mohl přepouštět na druhou stranu. To by se musel dát plný píst a to ž z toho není tlumič, ale hydraulický válec.
Kvůli tomu jsou v podvozku stabilizátory - v podstatě torzní pružina vyrovnávající tlak kol jedné nápravy na vozovku (eliminace bočních náklonů vlivem setrvačnosti při průjezdu zatáčkou) ... je mi jasné, že toto je pro trial naprosto nepoužitelné.
V podvozku Tatry se reguluje tlak vzduchu v měchách v závislosti na zatížení primárně proto, aby jela po plochách kol ... ne to co bylo vidět na starých tatrách (148 a starší) ... prázdná měla kola do A a jela jen po vnějších hranách pneumatik a přeložená měla kola do V a jela po vnitřních hranách pneumatik, což pneumatiky poměrně rychle odrovnalo
Systém Citroenu je kvůli pohodlí a nevím, nikdy jsem v něm nejel ... ale řekl bych, že to naplno zafunguje až při vyších rychlostech, při nízkých se na nerovnostech bude houpat jak člun na vodě.
To co píše Jirka je spíš na plně hydraulický podvozek ... pružiny vyházet, místo tlumičů dát hydraulické válce a hodně si vyhrát s nastavením gyra a odladěním ovládání hydraulických ventilů. Tak aby to primárně reagovalo jen na boční náklony a ne na podélné náklony (jízda z kopce a do kopce :-) )

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: pát srp 05, 2016 9:04 pm
od Jirkacbx
Děkuji Boříkovi a Citelisovi za přínos do problematiky a zamýšlenosti :-)
Napsal jsem Slickovi a "relativně"by potřebnosti vyrobit šly a "měly by " i zamýšleně fungovat.
Teda při použití vzduchu,s olejem by to bylo trochu jinak a složitěji.
Aspon co si myslím :-)
A díky Citelisovi za podnět v podélném náklonu.Nahoru dolů.
Zatím jsem spíš řešil hlavně boční náklony,podélný taky budu muset do systému "nějak" zakomponovat a umravnit.
Zatím kluci MOC díky za podněty a příspěvky.
Třeba to někdy rozumně dám do kupy.
Ostatně uvažuju tak,že něco "rád" vyrobim či vyzkoušim,ale s ostatníma parametrama se moc nezabývám.
Vím,jak by to mělo fungovat,zbytek ale bývá na někom jiným :-)

Jen se divím,že mně nikdo neopravil u slova "dispiclína" ,když by správně tam mělo být "disciplína" :mrgreen:
Asi ty moje překlepy berete docela sportovně 8)

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: pon srp 08, 2016 8:33 am
od Citelis
Co se realizace týče, tak mě napadlo, mít ty hydraulické či hydropneumatické válce ... systém mít rozdělený na 4 větve (ke každému kolu jednu), a ke gyroskopu přidat ještě hlídání tlaku v jednotlivých větvích (a řízení na stejný tlak), ale to už strašně leze do složitosti, prostoru a hlavně peněz :-)

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: pon srp 08, 2016 4:06 pm
od Bořík
Dispiclína je stejně používané slovo jako arcichlív. :mrgreen:

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: pon srp 08, 2016 8:33 pm
od Jirkacbx
Bořík : Asi tak nějak :-)
Citelis . No,mam to vymyšlený trochu jinak.Nevím,jak bych sestrojil hnaný mechanický gyroskop motůrkem,aby to fungovalo.
Spíš bych radši vše nechal mechanický,jen nějak nevím,kde problematiku hledat.
Přední a zadní náprava a tlumiče v bočním náklonu samostatně.
Přední a zadní náprava a tlumiče v podélným náklonu samostatně.
Na ventilech,musely by chodit dost jemně a hladce,na tyčce závažíčka,vyvážený a díky náklonům by si auto samo hlídalo kam poslat potřebný tlak vzduchu a kde odfouknout.
Něco jako rotor u vrtulníku.
Elektronický gyro by taky asi nevadilo,6 mikroserv na ovládání ventilů bych taky na auto ještě nacpal na šasí.
Jen potřebuju někoho,kdo mi tuhle zhovadilou myšlenku odsouhlasí :mrgreen:
A případně poradí,kde co koupit nebo kdo vyrobí.
I když,jak nad tim ted přemýšlým,roztočený závažíčka na vrtulníku jsou primitivní gyroskop.
Ještě to teda NĚJAK pospojovat s mikroservy nebo rovnou na ty ventily a donutit to dělat,co chci :-)

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: pát srp 12, 2016 6:09 am
od novako
Jirkacbx píše: Jen se divím,že mně nikdo neopravil u slova "dispiclína" ,když by správně tam mělo být "disciplína" :mrgreen:
Asi ty moje překlepy berete docela sportovně 8)
A stejně to máš blbě, říká se "dispiclína" :mrgreen:
a pokud jde o mnou zmíněné aktivní pérování:
např.https://support.dce.felk.cvut.cz/mediaw ... k_ales.pdf
a když jsem zadal dotaz car with active suspension, tak toho vyskočilo mnoho ...
Já vím, že by to v modelařině bylo náročné, ale v F1 a DTM to bylo úspěšné ... a jen jsem si chtěl do Jiříka "pozitivně" rýpnout :wink:

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: pát srp 12, 2016 6:23 am
od novako
jiříku, a co nějak takhle?
https://www.youtube.com/watch?v=9EJFhR8PV-8

a tohle je moje oblíbené auto

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: pát srp 12, 2016 9:23 pm
od Jirkacbx
Teda novako,ty mi dáváš :mrgreen:
pdf z cvut jsem sice zkouknul,ALE žádný použitelný obrázek nebo video jsem tam nenašel :-D
Jako bys nevěděl,že vzorečky jdou mimo mně,sázím na funkčnost :lol:
Ale abys neřek,prošel jsem toho dost z odkazů a kouknul i na F1.
Video jsem taky zkouknul,jen to nějak nebylo to,co bych chtěl.
Ale tady https://www.youtube.com/watch?v=Jkh7RBzbWR8 by to s červeným podvozkem mohlo řešit
To divoký přepákování.
Zkusím driftáky z Rokycan,jestli to někdo jezdí,abych viděl v reálu,jestli bych to mohl použít a aplikovat na pevnou nápravu,
když to vlastně každej používá na ramena,kde to funguje trochu jinak.

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: ned srp 21, 2016 4:19 pm
od Honza D
Citelis píše: Systém Citroenu je kvůli pohodlí a nevím, nikdy jsem v něm nejel ... ale řekl bych, že to naplno zafunguje až při vyších rychlostech, při nízkých se na nerovnostech bude houpat jak člun na vodě.
nehoupe se to, protože pohyb se přenáší olejem, takže se to zároveň tlumí.. + to má ještě ventily proti náklonu, u novějších systémů to dokonce aktivně posílá víc tlaku na zatížené kolo, aby se to nenaklánělo vůbec... ale to už je trochu náročnější :) nejprimitivnější obdobu tohodle systému používal Austin - Hydrolastic
Obrázek
propojený byly kola na jedný straně mezi předkem a zadkem, místo plynových koulí se to pružilo gumovýma pružinama. a nehoupalo se to.

Ještě primitivnější to bylo u 2CV, kde byl jeden tlumič na jednu stranu auta a pohyb se přenášel zepředu dozadu..

Napadlo mě, co zkusit vymyslet "obrácený stabilizátory"? tyč ohnutá do Z mezi předním a zadním nebo levým a pravým kole, případně kombinace.. Používaly to brouky a jiný auta s kyvnou polonápravou pro snížení přetáčivosti

Obrázek

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: ned srp 21, 2016 8:49 pm
od Jirkacbx
Díky za další nápady a konstrukce.
Systém od Austina vypadá pěkně,jen jak a čím řídit to přifukování zatížený nápravy,aby to bylo spíše automatický než na vůli a ovládání od řidiče?
To bych při jízdě fakt už nestíhal :-D
I když,co jsem poslal odkaz na tuhle vopičárnu Rostovi ,co staví a jezdí Evropu rc trialu se svýma modelama 8mikolky,má omezenou hybnost náprav jen kouskem gumy,bez tlumičů,per a čehokoliv dalšího.
V tý 8mikole to funguje nádherně,co jsem se s tim svez.:-)
A jak sám řekl "čím víc kravin na podvozek dáš,tímto může a bude jen horší".
V jistým slova smyslu má pravdu.

Ten Z stabilizátor by nemusel být od věci :-)
I když stejnou potřebnost by měl vlastně odvést i obyč stabilizátor.
Proberu to v práci s klukama přes auta a pak i s místním výrobcem pružin,jak tvrdý stabík a jestli to bude správně fungovat.

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: ned srp 21, 2016 10:16 pm
od Honza D
Ten autsin žádný přifukování nemá, ten čistě jen přepouští olej mezi předním a zadním kolem :) Odpružení je zařízený přes gumovej blok, kterej se tlakem kapaliny zmáčkne jako houba - pokud jsem to pochopil správně. Díky tomu to přifukování nepotřebuje, jen jsem nepochopil jaktože se nehoupe zepředu dozadu :D

Z-bar funguje obráceně, než stabilizátor - u stabilizátoru se jeho působením hýbou kola společně, u Z-baru proti sobě... Kdyby se daly Z-bary mezi pravý a levý kolo a zároveň mezi přední a zadní, dovolilo by to jenom pohyb do kříže, všechno ostatní by tlumily - to by možná bylo to, co potřebuješ

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: pon srp 22, 2016 6:18 pm
od Jirkacbx
Zkusím něco přes zimu,to stejně čas na ježdění nemam a na jaře se uvidí :-)

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: pon srp 29, 2016 8:40 pm
od Jirkacbx
Tak pro všechny,jen aby se vědělo :-)
Minulý týden a hlavně o víkendu mi kluci,co do problematiky ovládání velkých podvozků víc vidí a ví,
vo co jde,mi mou bejkárnu úspěšně rozmluvili :-)
Dovážil jsem podvozek dalšíma 300g olova a chová se to FEST způsobně :mrgreen:
Až z toho při bočním náklonu šel docela strach :-)
Takže mam aktuálně na Axíku váhu 3600g a vše funguje,jak by mělo.
Tímto další informace nehledejte a nepřidávejte,jelikož potřebný komponenty na ovládání náklonu podvozku bych na auto vůbec nedostal.
Díky všem,co jakkoliv přispěli :clap:

Re: Zamýšlená vopičárna

Napsal: čtv bře 12, 2020 9:36 pm
od fertooos
Myslím, že je to až mooooc velká vopičárna. Pokud propojíš všechny tlumiče nějakou tlakovou hadičkou, bude to spíš ke škodě. Protože z více zatíženého tlumiče se přesune tlak do dalších tlumičů ( kolo se ještě víc zvedne ) a tím víc se ten náklon zvětší. Je to složitější hlavně také v tom, že jde kombinaci statického a dynamického tlaku. Při statickém tlaku ( hodně pomalá jízda, kola se zvedají a padají pomalu ) na náklon auta nemají tlumiče vliv - to je otázka tvrdosti a síly pružin. To by chtělo spíš aktivní pohyb celého zavěšení jednotlivých pružin nahoru a dolů. Pro letadla se prodávají stabilizátory letu, kde gyroskopy řídí vyrovnávací pohyby serv. Nedokážu se představit, jak rychle by se musely celé závěsy pohybovat, aby se vyrovnával horizont jako u letadla. U pomalého trialu by to snad mohlo jít, ale u rychlejší jízdy si to nedokážu vůbed představit - muselo by to být velice silné a hlavně rychlé zařízení, aby se to mohlo vůbec projevit v reálném čase.