17. ročník 12-ti hodinovky v Blansku

Závody a srazy kde a kdy?

Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D

Odpovědět
Uživatelský avatar
3p0
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv dub 01, 2010 7:36 am
Bydliště: Liberecko

17. ročník 12-ti hodinovky v Blansku

Příspěvek od 3p0 »

Jak jste si mnozí mohli všimnout, jel se tuto sobotu již 17. ročník tohoto již kultovního vytrvalostního závodu 12-ti hodinovka v Blansku.

Pokusím se během několika dní napsat poznatky a podělit se o zkušenosti v tomto klání, o přípravě, použité technice i taktice :-)

Kdo bude mít chuť, může se juknout na stránky pořádajícího klubu RC Blansko, kde naleznete propozice i výsledky letošního i předchozích ročníků.
Krátká a pěkná je reportáž na master.cz

To je pro tuto chvilku vše, půjde-li to, odpovím na všechny dotazy co a jak se na takovém závodě děje :-)
Motto: Auto musí řvát a vypadat nasraně
http://3p0.rajce.idnes.cz/
Obrázek
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: 17. ročník 12-ti hodinovky v Blansku

Příspěvek od Jirkacbx »

HOOOOdně slušný mazec :clap:
Kdysi jsem pořádal 6ti hodinovku se shortama,tak trochu vím,co jezdci zažívají. 8)
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Uživatelský avatar
3p0
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv dub 01, 2010 7:36 am
Bydliště: Liberecko

Re: 17. ročník 12-ti hodinovky v Blansku

Příspěvek od 3p0 »

Jiříku, byla to legrace, chtěli jsme jen tak kroužit a na konci se to nějak zvrtlo :-)

Ale k věci ;)
Motto: Auto musí řvát a vypadat nasraně
http://3p0.rajce.idnes.cz/
Obrázek
Uživatelský avatar
3p0
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv dub 01, 2010 7:36 am
Bydliště: Liberecko

Re: 17. ročník 12-ti hodinovky v Blansku

Příspěvek od 3p0 »

Na úvod trochu z historie, team KIKA Liberec se účastnil již 10 krát a to ve složení Jarda, Míra, Jirka a Béďa. Tentokrát, ale došlo k malé změně v teamu a to z několika důvodů. Jirka proto, že prej už na to nevidí a Béďa si poranil ruku, proto Jarda s Mírou sáhli do kádrové reservy Tomáše a Pavla. Ti se s teamem KIKA účastnili 24-hodinovky ve Rtyni, kde KIKA obsadila pěkné čtvrté místo.

Obrázek

Podvozek, se kterým jsme jeli, byl letitý Xray X10 link, který má již několik vytrvalostních závodů za sebou a úpravy na něm použité se osvědčili a proto byla příprava poměrně jednoduchá. Proběhla kontrola podvozku, výměna ložisek, výměna pružinek na přední nápravě, výměna konektorů, výměna olejové náplně tlumičů a hlavně příprava dvou kuličkových diferenciálů. Vlastně na to nejdůležitější jsem zapomněl, a to nastříkat novou karoserii Porsche a naimpregnovat elektroniku NANO sprejem.

Obrázek

A tím jsem trochu odkryl, s jakou technikou jsme závod absolvovali.
Podvozek: XRAY X10 link v úpravě KIKA Liberec
Motor: LRP X20 21,5
Servo: SAVOX SH-1257MG
Regulátor: TSKY 120A (soft Hobbywing stock)
RC souprava: SANVA MX-V
Baterie: 1x LRP 7000mAh, 1x EZ POWER 7200mAh, 3x HRB 6000mAh
Karoserie: Porsche
Pneumatiky: různé

Závod se sice jede v sobotu od 12:00 do 24:00, ale testovat se začíná již od pátečního rána, někteří začínají i dříve. Je nutné zjistit, zda je správně převodový poměr s nastavením regulátoru, aby celková rychlost byla v úměře spotřeby energie baterií. Náš odhad byl 20 min. jízdy do výměny baterie a řidiče, jelikož se podmínky na dráze během dne mění, byl tento interval ve finále 25-35 minut. Jak jsem zmínil, během dne se mění jízdní podmínky, tak je nutné nalézt ty správné pneumatiky. Předpověď nevěštila nic zákeřného a podmínky v pátek měly být podobné tím sobotním. Tak se hledaly jedny pneu na horko, kdy asfalt dosahoval teplot kolem 40C° a na chladnější večerní období, kdy šli teploty pod 25C°. A hlavně jezdit a jezdit, aby si řidič načetl trať a sžil se s podvozkem, který má náhon na zadní nápravu (páč to někdo umí a někdo ne :-) ).

Ani jsme se nestačili rozkoukat a bylo tu sobotní ráno, počasí o něco málo chladnější než den předchozí, tak honem rychle na dráhu a vypilovat styl, ověřit stav a funkci všech komponentů. A hlavně stanovit pořadí pilotů v závodě, v našem podání to byl Jarda, Pavel, Tomáš a Míra. Před dvanáctou ještě proběhl test startu a poslední mimozávodní svezení.

Baterie do vysílačky, do auta a hurá na start. S odbitím dvanácté se startovní pole dalo do pohybu a mi, s napětím sledovali, jak náš speciál polyká první metry dráhy. Nutno podotknout, že do závodu jsme šli s předsevzetím hlavně dojet. S pokračujícím časem se situace stabilizovala a náš speciál kroužili na pro nás neuvěřitelném třetím místě se ztrátou 20 kol na třetího a náskokem 19 kol na nejbližšího soupeře. Tato idylka však netrvala moc dlouho, soupeři se nám vzdalovali a v 633 kole přišel první problém :-/( . Auto se začalo smýkat, tak co s tím. Výměna diferenciálu, zalepení pneumatik a náskok byl ten tam. I když jsme se propadli pořadím na sedmé místo, v teamu panoval klid, vždyť konec byl ještě velmi daleko.



Dále jsme kroužili a prokousávali se pořadím, po nějaké době se náš team usídlil na čtvrté pozici. Zde by bylo nudné popisovat, jak jsme jeli a jeli, sledovali počínání jiných teamů. Blížil se večer, dráha pomalu chladla a konečně došlo na výměnu pneumatik. Na tento okamžik jsem se všichni těšili, jelikož slibovala změnu k lepšímu. A tak se i stalo, auto najednou jakoby ožilo, drželo v zatáčkách na výjezdech, no prostě paráda. Jak Tomáš řekl: „zase mě to ježdění začalo bavit“. Opravdu to byla radost řídit a my jsme začali pomalu stahovat náskok na před námi jedoucí teamem. Kolem desáté večer přišel Míra s návrhem: „musíme zrychlit“, to znamenalo, že se na pozicích jezdců budou střídat jen Jarda, Pavel a Tomáš. A jestli jsme chtěli zaútočit na třetí pozici, muselo se něco stát. Odstup byl stále kolem 20-ti kol a na to něco s tím udělat, byl nejvyšší čas.

Výsledek se dostavil, pomalu, ale jistě jsme se k soupeři blížili, když se od podvozku v zatáčce na nájezd na rovinu, začali objevovat jiskry. Tempo bylo dobré a tomu odpovídající časy, tak nebylo nutné jet rovnou do depa. Podvozek trochu zlobil, hlavně na konci rovinky, kdy po odstavení plynu jel doleva a při přidání plynu zas trochu doprava, ale časy na kolo byly stále dobré. Tímto bych se rád omluvil jednomu teamu, který ode mne dostal ránu zezadu v té zatáčce po rovince, kluci udělali trochu místa vyjetím většího oblouku, jel jsem vnitřkem, ale po přidání plynu se auto rozhodlo jet rovně a tam byli právě oni. Při následné výměně baterie a střídání stráží na tribuně, což bylo v 2015-tém kole, jsme s údivem zjistili, že na držáku motoru nejsou žádné šroubky a na protější straně byl jeden povolený, do dnes nechápu, jak se s tím dalo jet, když nám zadní náprava plandala. A co, rychle najít šroubky, zalepit, zašroubovat a hurá na dráhu. Bylo divné, že auto najednou lehce zatáčelo doprava, ale na hledání řešení nebyl čas a museli jsme dohánět ztracený čas opravou. Až v pondělí jsem si všiml, že jsme v zápalu boje, zapomněli na podložku mezi zadním platem a držákem motoru. Tím byla zadní náprava stále vychýlena a tlačila auto do strany.

Chybějící podložka, zůstala někde v Blansku :-)
Obrázek

Ano, nabrali jsme ztrátu, ale to nás neodradilo. Vidina bedny v podobě třetího místa nás hnala vpřed, ale bylo nutné zas něco udělat. V našem případě to byl lišácký kousek Jardy asi ve čtvrt na dvanáct, „dáme nejsilnější baterku, ta 45 minut vydrží, necháme Tomáše oddychnout a on to pak dojede“. Na tribunu skočil Jarda a jel deset minut, aby si Tomáš trochu odpočinul. Pak Tomáš nasadil k smrtícímu finiši. Jak to ten kluk dokáže nevím, jelikož asi čtyři roky nedržel v ruce vysílačku, ale jel jak s koudelí u pr…. Byla kola, kdy byl nejrychlejší na trati, všichni koukali, jak stahuje náskok a veze nás na třetí místo. Otázkou bylo, jak dlouho vydrží baterie, Tomáš a technika. Soupeři museli na výměnu baterie a ještě se pokusili o zvrat, ale na Tomášovo tempo neměli. Asi 15 minut před koncem, museli znovu do depa, tentokrát se povolil šroubek z podvozku a dřel o dráhu. Tím jejich naděje zhasla a my se řítili do cíle na třetím místě. A naše baterie? Ta těch 45 minut nedala a museli jsme ji měnit pět minut před koncem závodu, ale v tu chvíli jsme již měli dostatečný náskok a bednu v kapse.

Vivat KIKA Liberec

Obrázek
Dušanovi dík, za pěknou fotku :-)
Naposledy upravil(a) 3p0 dne čtv črc 14, 2016 10:14 am, celkem upraveno 1 x.
Motto: Auto musí řvát a vypadat nasraně
http://3p0.rajce.idnes.cz/
Obrázek
Uživatelský avatar
3p0
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv dub 01, 2010 7:36 am
Bydliště: Liberecko

Re: 17. ročník 12-ti hodinovky v Blansku

Příspěvek od 3p0 »

Takový malý reportík z mého pohledu. Ještě se vrátím k technice bude-li nědo chtít, ZDE jsou fotografie našeho auta po dojezdu :-)
Motto: Auto musí řvát a vypadat nasraně
http://3p0.rajce.idnes.cz/
Obrázek
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: 17. ročník 12-ti hodinovky v Blansku

Příspěvek od Jirkacbx »

Pěkný reportík,hlavně fotka,jak je 3p0 vysmátej jak lečo u bedny,jak se povedlo záškodnictví u ostatních týmů :-D
Z fotek po závodu mně dostalo to množství gumy z pneu na podvozku a pěkně rozšklebená pneu.
Pěkný :dance:
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Uživatelský avatar
Loupák83
Finanční podpora fóra
Finanční podpora fóra
Příspěvky: 1410
Registrován: pon čer 13, 2011 12:28 pm
Bydliště: Semily a Praha

Re: 17. ročník 12-ti hodinovky v Blansku

Příspěvek od Loupák83 »

Takhle dopadli gumy snad všech týmů. A byl to těžký závod, a jestli někdo řekne že je to vytrvalostí tak je zralý na pěst. S vytrvalostí to nemá nic společného.
Tohle je SPRINT na 12h kde se každá vteřina počítá.
A závody umí být někdy hodně kruté .... přes 11:30 hodiny jsme jeli na třetím místě s minimálním náskokem na Kiku. největší náskok byl co jsem viděl asi 5 minut což bylo cca 20 kol jinak to bylo okolo 3 minut rozestup. Bohužel v poslední fázi závodu nám přestalo fungovat auto(asi kuličkový dif) a bylo pár povolených šroubků na platě, což dělalo hodně velkou neplechu a auto se skoro nedalo řídit
Xray T4 2017 Open
X-RAY XB4 2015 , ASSO B6
Axial SCX10 Dingo
FB: http://www.facebook.com/pages/RC-Semily ... 233?ref=hl
Odpovědět

Zpět na „ZÁVODY / SRAZY“