Právě je pát dub 27, 2018 10:40 am

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Pravidla fóra


V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: SBÍHAVOST
PříspěvekNapsal: úte lis 11, 2008 8:59 pm 
Offline
PROFÍK FÓRA
PROFÍK FÓRA
Uživatelský avatar

Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
Příspěvky: 5124
Bydliště: Blansko
SBÍHAVOST – TEORIE
Sbíhavost je úhel kol z pohledu na auto shora. Používá se ke stabilizaci auta při zvýšení tahu, protože představuje tření, a tím určité prosmekávání v pneumatikách.

Když jsou kola paralelní k podélné ose auta, sbíhavost je 0° (neutrální). Jsou-li kola stočena směrem k předku auta, mluvíme o kladné sbíhavosti ( sbíhavost +) (kladná hodnota). Když jsou kola vůči předku auta otevřenější, jde o zápornou sbíhavost (=to sbíhavost -) (záporná hodnota).

Přední kola mohou mít kladnou i zápornou sbíhavost. Zadní kola by měla mít vždy sbíhavost kladnou; nikdy zápornou.

Doporučujeme seřídit nejprve sbíhavost zadních kol a je-li to možné postavte auto na trať a seřiďte trim řízení tak, aby auto jelo rovně. Pak pokračujte, znovu na rampě, se seřízením přední sbíhavosti. Nastavení kladné sbíhavosti zadních kol je primární, protože bude udávat souměrnost v ovládání auta. Je rozhodující mít zadní sbíhavost dokonale souměrnou zleva doprava.

PŘEDNÍ SBÍHAVOST/ROZBÍHAVOST
Zvětšená
(více sbíhavosti)
• Auto je více nedotáčivé (méně se přetáčí).
• Méně zatáčí při nájezdu do zatáčky.
• Zvětšuje se „neklid auta“.
• Auto je hůře ovladatelné.
Zmenšená
(více rozbíhavosti)
• Auto je méně nedotáčivé (více se přetáčí).
• Více zatáčí při nájezdu do zatáčky.
• Zvětšuje se stabilita při jízdě přímých směrem.
• Auto je snadněji ovladatelné.

ZADNÍ SBÍHAVOST
Zvětšená
(více sbíhavosti)
• Auto je více nedotáčivé.
• Zvětšuje se stabilita po přidání plynu při výjezdu ze zatáčky a brzdění při nájezdu do zatáčky.
• Snižuje se riziko ztráty adheze na zadní nápravě .
• Zvětšuje se stabilita při jízdě přímým směrem.

Zmenšená
(méně sbíhavosti)
• Zmenšuje se stabilita po přidání plynu při výjezdu ze zatáčky a brzdění.
• Zvětšuje se riziko ztráty adheze na zadní nápravě.

SBÍHAVOST – MĚŘENÍ

PRVNÍ KROKY
Připravte auto následovně:
• Tlumiče: Namontujte přední a zadní tlumiče.
• Kola: Sundejte kola.

SET-UP KOMPONENTY:
Použijte následující set-up komponenty:
• Montážní set-up držáky
• Měřidlo sbíhavosti

1. Sestavte set-up držáky.
2. Nasaďte set-up držáky na nápravy.
3. Auto dejte na set-up desku.
4. Ke zjištění velikosti zadní sbíhavosti přiložte měřidlo sbíhavosti nahoru na zadní set-up držák.

Kolíčky ve horní části držáku pasují do výřezů v měřidle.

5. Abyste mohli odečíst hodnotu sbíhavosti na levém kole, tlačte měřidlo sbíhavosti doprava, dokud kolíček
na horní hraně levého držáku nenarazí na hranu výřezu v měřidle.

Nyní vidíte velikost úhlu sbíhavosti na měřidle. Černá linka na horní hraně držáku směřuje ke značce na měřidle. Každá vyznačená čárka označuje 1° úhel sbíhavosti. Měli byste být schopni nastavit sbíhavost s maximální odchylkou 0.5°.

Ke zjištění velikostí úhlu sbíhavosti na pravém zadním kole, tlačte měřidlo doleva, dokud kolíček na horní hraně pravého držáku nenarazí na hranu výřezu v měřidle. Proveďte měření.

Používáte-li plexisklové měřidlo, držte se přesně pokynů, protože takové měřidlo nesedí přesně na kolíčcích set-up držáků, proto zůstává v jedné poloze. Originální měřidlo sbíhavosti je navrženo tak, aby lehce klouzalo přes kolíčky z jedné strany na druhou, podle toho, které kolo měříte (levé nebo pravé).

6. K nastavení přední sbíhavosti přiložte měřidlo na horní část předního držáku a potom celý postup opakujte.

Doporučujeme nastavovat sbíhavost předních kol až po seřízení zadní sbíhavosti a po nastavení trim řízení.

POZNÁMKA: UPRAVENÍM ŠÍŘKY ROZCHODU PŘEDNÍCH KOL SE ZMĚNÍ PŘEDNÍ SBÍHAVOST I VELIKOST PŘÍKLONU ČI ODKLONU.

_________________
www.ceskyautoporadce.cz
tamiyaforum.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SBÍHAVOST
PříspěvekNapsal: stř lis 12, 2008 1:51 pm 
Offline
Píšu hodně
Píšu hodně
Uživatelský avatar

Registrován: ned lis 05, 2006 3:33 pm
Příspěvky: 570
Bydliště: Hradec Kralove
WINE super clanek! Akorat mam dotaz - nemas v clanku prohozenou predni sbihavost s rozbihavosti? Ja mam zkusenost, ze pri predni sbihavosti auto vice zataci a pri rozbihavosti je nedotacive... :eh:

_________________
Obrázek
http://www.HusekRaCing.net


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: SBÍHAVOST
PříspěvekNapsal: stř lis 12, 2008 4:36 pm 
Offline
EXPERT na rady
EXPERT na rady
Uživatelský avatar

Registrován: sob čer 23, 2007 11:27 am
Příspěvky: 4828
Bydliště: Plzeň
To je divné,mě auta funkují jak to má WIN napsané.Snažím se o nedotáčivost a mám vepředu sbíhavost.Auto je ale dost neklidné na rovinkách, přiznám se,že jsem netušil že přední sbíhavost na to má vliv. :oops: :binkybaby: Myslel jsem,že je to extrémní sbíhavostí zadní nápravy.(4°)
Když dám dopředu rozbíhavost,je přetáčivější.

_________________
CHASSIS: X-ray T1R Obrázek, TB-01 v plném tuningu :tamiya: TT-01 v tuningu, TL-01 Monster Truck, TL-01 Hummer,HPI F1 atd... KAROSERIE: VW Golf V, Subaru WRC, Fabia WRC a Kit S1600,Octavia WRC,Lancia Stratos HF, Š 130 RS, Trabant 601; VYSÍLAĆ: Futaba Megatech
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz