Stránka 1 z 1

MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: ned říj 12, 2008 5:44 pm
od WIN
Muze to zde prosim nekdo popsat ? DIKY
Prosim i o priklady k podvozkum
Tamiya- TT-01
XRAY
F-103 GT
Kyosho
Yokomo

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: stř říj 15, 2008 3:58 pm
od player98
Drtiva vetsina Tamiyackejch podvozku ma v zakladu modul 0,6
XRAY 48DP
F-103GT zakladni 0,6 tuningove 0,4
Kyosho napr. TF5 0,4 PTA3 pokud se nemylim, 0,6-nejsem si jisty
Yokomo ma 48DP
Thunder Tiger napr.AT10 48DP

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: stř říj 15, 2008 4:22 pm
od Tim
Pro doplnění a malé opravení,

Kyosho PTA3 v základu - 48dp
Team associated TC4 - 48dp
Losi mini-t - 48 dp

:) myslím že když každej napíše jakej modul zubů má jeho podvozek,tak by to mohlo pomoci začátečníkovi kterej nebude vědět jaký převody koupit

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: pon říj 20, 2008 7:39 pm
od JILJI13
KYOSHO TF5 jak kardan, tak remen pouzivaji modul #64
TAMIYA TB-EVO ma od treti generace do soucasne modul 0,4

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: pát dub 24, 2009 11:19 am
od Honza D
Na RC-auta-net jsem našel vzorec pro výpočet modulu zubů("m")

m = da/(z+2)

kde "da" znamená vnější průměr pastorku a "z" je počet zubů.

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: pát dub 24, 2009 4:52 pm
od Zabag
Pokusím se tady ve zkratce vsvětlit tento pojem.(co to ten modul je a jak to funguje.)

Při výběru pastorku a oběhového kola se potkáváme vždy s onačení čísla modulu např. 0,6 ; 0,4 ; DP64 ; DP32 aj. Co tedy tohle číslo určuje? Je to jinak řečeno hustota (rozteč neboli vzdálenost) zubů, tedy úhel, který svírají zuby od sebe. Např. modul 0,6 má zuby dál od sebe jako modul 0,4. Modul 0,4 má tedy zuby husteji při sobě. Důležité je si uvědomit, že nikdy se nedá kombinovat např. modul 0,6 s modulem 0,4 nebo jakýmkoliv jiným, protože zuby k sobě nebudou pasovat a tedy nebudou do sebe správně zapadat. Oběhové kolo (Spur gear) a pastorek (Pinion Gear) musí mít vždy stejný typ modulu!!!

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: pon zář 14, 2009 6:12 pm
od Zabag
Modul 0,4 pasuje s DP64. Odzkoušeno. Používám DP64 a pří koupi TRF416 bylo ve stavenici oběhové kolo s modulem 0,4 a vše sedělo.

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: pon zář 14, 2009 8:17 pm
od Tim
48p je 0,5

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: úte zář 15, 2009 7:38 pm
od Tim
0,4 je 64p
0,5 je 48p
0,6 je 32p

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: úte zář 14, 2010 9:07 pm
od tjjack
našel jsem pěknou tabulku převodových poměrů http://www.ozubeni.cz/ozubeni/modul.htm

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: pon dub 04, 2011 11:35 pm
od ALSracing
Je tu teda pěkný zmatek v těch převodech tak abych jako výrobce ozubení osvětlil téma dovolím si přispět.

Základní informace je jak je modul pro výpočet definovám. Známe metrické moduly což jsou ony známé údaje M0,5 M0,6 M1,5 M0,4 atd.... zpravidla jsou tyto moduly generované z řady čísel jdoucích po desetině či pěti setinách (např. existuje modul 0,35) Pochopitelně není problém, pokud existuje nástroj dělat např. i modul 0,159154 toto zdánlivě nesmyslé číslo má, ale svoje opodstatnění. Ve výpočtu převodu tento modul dává celistvou hodnotu zubové rozteče (zde konkrétně 0,5mm). Ta se počítá "PÍ" * "modul". V automodelářských aplikacích to nemá příšliš význam, spíše je to používané tam kde se převádí rotační pohyb na posuvný s přesně definovaným vztahem např. že deset otáček posune ozubenou tyč o 5mm apod.

Co je ale pro autíčkáře důležité vědět je, jak se přepočítávají moduly DP na metriku (a naopak) a tím se lehce dozvíte jaké moduly lze kombinovat a jaké nikoliv.
Základní početní vzoreček je "modul v mm" = 25,4 / DP (např. 25,4 / 64 dá ve výsledku metrickou hodnotu palcového modulu DP64)

Takže:
DP 64 je v metrice 0,397mm (tj cca 0,4)
DP 48 je v metrice 0,529mm Tady už nejde ztotožnit že by to byl modul 0,5 !!!!!
DP 42 je v metrice 0,604mm (tj. cca 0,6)
DP 32 je v metrice 0,793mm (tj. cca 0,8)


Takže například u DP64 můžeme v klidu tvrdit, že to je 0,4-ka a u DP42 to je 0,6-ka modul. Že je DP48 modul 0,5 bych si ale nedovolil tvrdit ani omylem!!! Rozdíl tři setiny už je moc pro správnou geometrickou funkci záběru pastorku a kola (pokud se zkombinuje DP48 s M0,5) a převody se budou více opotřebovávat. Pak záleží na volbě materiálů převodů aby se jeden z prvků trošku poddal resp. zaběhl. Nicméně životnost bude vždy nižší než u soukolí s opravdu shodným modulem. Obecně lze napsat, že je možno tolerovat odchylku do 0,01mm. Více už může dělat větší či menší potíže s ohledem na životnost. Ledasco se ještě dá doladit tzv korigováním kol při výrobě, ale to už je pro většinu běžných uživatelů nepotřebná teorie... :lol:

Takže v klidu můžete kombinovat DP64 s m0,4 dále DP32 s M0,8 a taky DP42 s M0,6 :wink:

Re: MODUL OZUBENÍ PASTORKU-OBĚHOVÉHO KOLA

Napsal: pon kvě 16, 2011 2:05 pm
od firstik
No tohle jsem pochopil jen díky tomu, že jsem strojař:D... Modul neni hustota, ale spíš velikost zubu a mezery, tvar je vždy stejný, když dáte ve ozubená kola do sebe, pokud se vzájemně dotknou špičky zubů na obou kolech malého průměru("dna") druhého kola, mají stejný modul, a není důležité nic počítat. A kdyby toho někdo chtěl vědět opravdu hodně> http://cs.wikipedia.org/wiki/Ozuben%C3%A9_kolo