Stabilizátory náprav

všechno co se týče RC souprav, podvozku, elektrotechniky ...

Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D

Pravidla fóra
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
Odpovědět
Uživatelský avatar
WIN
PROFÍK FÓRA
PROFÍK FÓRA
Příspěvky: 5123
Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
Bydliště: Blansko
Kontaktovat uživatele:

Stabilizátory náprav

Příspěvek od WIN »

Prosím někoho o odborný názor.

Díky WIN
www.ceskyautoporadce.cz
tamiyaforum.cz
GLOBALFOL s.r.o.
Uživatelský avatar
noha
EXPERT na rady
EXPERT na rady
Příspěvky: 720
Registrován: stř led 24, 2007 9:03 pm
Bydliště: Kardašova Řečice

Re: Stabilizátory náprav

Příspěvek od noha »

Stabilizátory náprav zajišťují stabilitu modelu pro průjezdu zatáčkou.Tkj zamezují naklánění podvozku při průjezdu zatačkou tím pádem má běhoun lepší styčnou plochu s vozovkou a nedochází k přetočení modelu.Příklad:při průjezdu levotočivé zatáčky má zadní levé kolo tendenci se odlepovat o země(určitě jste si toho všimli při okruhových závodech aut 1:1) No a stabilizátor drží náklon auta tím pádem i kolo na vozovce.Na vše má vliv samozřejmě jakou světlost má podvozek a jak jsou nastaveny tlumiče.Snad jsem to popsal polopaticky dobře :D
http://nohajz.rajce.idnes.cz/
Jindřichův Hradec
Uživatelský avatar
noha
EXPERT na rady
EXPERT na rady
Příspěvky: 720
Registrován: stř led 24, 2007 9:03 pm
Bydliště: Kardašova Řečice

Re: Stabilizátory náprav

Příspěvek od noha »

Snad vám to pomůže pochopit problematiku stabíků http://www.rc411.com/pages/howto.php?howto=22&page=1
http://nohajz.rajce.idnes.cz/
Jindřichův Hradec
Uživatelský avatar
OndraMarkow
Nováček
Nováček
Příspěvky: 86
Registrován: úte črc 29, 2008 12:25 pm

Re: Stabilizátory náprav

Příspěvek od OndraMarkow »

Stabilizátor se snaží udržet auto v zatáčce v rovnoběžné pozici s vozovkou. tj. Když jedeš do levotočivé zatáčky tak se ti hodně odlehčuje levé kolo [levá srana] a tim strácí přilnavost a auto potom klouže v niších rychlostech. Stabilizátor slouží k tomu aby to levé kolo [levá strana] se nenadzvedávalo tolik. JE to přímá úměra. Čim víc se auto naklání na pravou stranu tak tim vědčí silou pusobí stabilizátor na levé kolo aby mělo pořád kontakt s vozovkou. takže čim tužší, tím by to mělo mit lepší jízdní vlastnosti, ale když se to přežene tak je pak auto strašně tvrdý na svoji hmotnost a je neposlušný a chová se jako by vubec neměl perování.
Roll bars (příčné stabilizátory): Zabraňují váze auta přecházet z leva do prava a naopak.
Příčné stabilizátory
Když projíždíte zatáčkou, tak se váha přesouvá na vnější stranu auta. Stabilizátor pracuje tak, že spojuje levé a pravé kolo na stejné nápravě a tím zachovává stejnou geometrii podvozku, když se váha přesouvá. Takže pneumatiky mají maximální kontakt s vozovkou, i když se auto naklání na stranu. Stabilizátor působí proti náklonu bez nutnosti použití celkově tuhých pružin. Vhodně zvolená tuhost stabilizátoru sníží náklon auta v zatáčce a tím se zlepší trakce, ale nezvýšší se tuhost jízdy ani účinnost pneumatiky, takže se zachová dobrý kontakt s vozovkou.
Jak toto zařízení použijeme. Jednoduše řečeno ovládá množství váhy přesouvající se ze strany na stranu. Pokud máte tuhé nastavení stabilizátoru, zvýšší se stabilita, ale naproti tomu se sníží trocha dostupné trakce. Příčný stabilizátor je velice dobrý nástroj k upravení celkového vyvážení auta. Pokud chcete změnit vyvážení pro určitý bod zatáčky, použijte k tomu nastavení tlumičů, ale pokud chcete změnit celkové vyvážení, tak upravte stabilizátory.


Další výhody se týkají jízdy mimo silnice. Víceprvková náprava činí vozidlo flexibilnější, to znamená, že se náprava snadněji přizpůsobí měnícím se úhlům v terénu. Tedy vozidla s víceprvkovými nápravami jsou ideální pro sporty, jako je jízda po skalách nebo v poušti. Malá poznámka k použití víceprvkové nápravy pro závody v poušti: pro vyrovnání se s houpáním je potřeba dobrý příčný stabilizátor.
Uživatelský avatar
WIN
PROFÍK FÓRA
PROFÍK FÓRA
Příspěvky: 5123
Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
Bydliště: Blansko
Kontaktovat uživatele:

Re: Stabilizátory náprav

Příspěvek od WIN »

Foto
Přílohy
tamiyatrf416we-4.jpg
(39.12 KiB) Staženo 1704 x
www.ceskyautoporadce.cz
tamiyaforum.cz
GLOBALFOL s.r.o.
Kacud
Pravidelný navštěvník
Pravidelný navštěvník
Příspěvky: 163
Registrován: čtv lis 17, 2011 6:50 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Stabilizátory náprav

Příspěvek od Kacud »

Na kterou napravu je vhodne dat stabilizator? Staci pouze dozadu nebo na obe napravy?
Losi XXX-S Graphite
Slash 4x4
tjjack
Finanční podpora fóra
Finanční podpora fóra
Příspěvky: 3229
Registrován: pát dub 03, 2009 5:16 pm
Bydliště: Litvínov

Re: Stabilizátory náprav

Příspěvek od tjjack »

záleží co ti vyhovuje, zkoušej a zkoušej ;-)
:tamiya: TRF416we (Team Novak Pulse + Ballistic 8,5t)
TLR 22SCT (Team Novak Havoc Pro SC + Ballistic 13,5t)
Mex-I D90 → Plísňák Cabrio (DSYS 54A + Big Block Special)
HAJZLTEAM
Pajik_CZ
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 3827
Registrován: pát srp 07, 2009 5:30 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí
Kontaktovat uživatele:

Re: Stabilizátory náprav

Příspěvek od Pajik_CZ »

jezdí se na obou nápravách, ale většinou různé tuhosti
Oficiálně jsem s modelařinou skončil, proto jsem si koupil stavebnici MB Actros :D

Čeština je sice freeware, ale není opensource !!!
Svoje názory nemění jen blbec a mrtvola....
Uživatelský avatar
Honza D
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5090
Registrován: ned srp 19, 2007 6:55 pm

Re: Stabilizátory náprav

Příspěvek od Honza D »

a pokud mas jen jeden, tak na napravu, kde chces min prilnavosti :)
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. -Colin Chapman
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
Odpovědět

Zpět na „VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC“