VOLNOBĚŽKA
Moderátoři: rotruck, Loupák83, Honza D, tjjack, Jirkacbx
Pravidla fóra
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
- WIN
- PROFÍK FÓRA
- Příspěvky: 5124
- Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
- Bydliště: Blansko
- Kontaktovat uživatele:
Re: VOLNOBĚŽKA
Volnoběžka pracuje jako válečková spojka a přerušuje přenos síly na přední hnanou nápravu ve chvíli, kdy došlo k ubrání plynu.
Volnoběžka se používá pouze na určitých tratích, kde jedeš stále s plynem a nebrzdíš, pouze odtavujes plyn. Né každému tento styl múže vyhovovat.
Volnoběžka se jezdí na koberci, právě proto, že tam je úzká dráha a auto lépe zatáčí, jednoduše se všude vejdeš. Při závodech se nebrzdí, jen odstavuje, když brzdíš, auto je značně přetáčivé a jde hned do smyku. Častečná citace ondraBMW
Většina z nás nejspíš zná volnoběžnou spojku, zkráceně “volnoběžku”, v podobě tzv. “řechtačky”, která je např. součástí vícekolečka u přehazovačky bicyklů, nebo “ráčny” u různých utahovacích mechanismů. Ta pracuje na principu ozubeného prstence, spojeného s jednou částí, do jehož zubů, podle směru otáčení, buď zapadají nebo po nich kloužou západky, “ořechy”, pevně spojené s druhou částí spojky. Takováto volnoběžka je ale vhodná jen pro spojení částí, které rotují pouze nízkými otáčkami.
Malé modelářské spalovací motory však dosahují otáček v řádu desítek tisíc za minutu, proto konstrukce volnoběžné spojky startéru vychází z konstrukce ložiska, obvykle válečkového, a proto se jí také říká “jednosměrné ložisko”. čerpano z "moje objevené Ameriky"
Volnoběžka se používá pouze na určitých tratích, kde jedeš stále s plynem a nebrzdíš, pouze odtavujes plyn. Né každému tento styl múže vyhovovat.
Volnoběžka se jezdí na koberci, právě proto, že tam je úzká dráha a auto lépe zatáčí, jednoduše se všude vejdeš. Při závodech se nebrzdí, jen odstavuje, když brzdíš, auto je značně přetáčivé a jde hned do smyku. Častečná citace ondraBMW
Většina z nás nejspíš zná volnoběžnou spojku, zkráceně “volnoběžku”, v podobě tzv. “řechtačky”, která je např. součástí vícekolečka u přehazovačky bicyklů, nebo “ráčny” u různých utahovacích mechanismů. Ta pracuje na principu ozubeného prstence, spojeného s jednou částí, do jehož zubů, podle směru otáčení, buď zapadají nebo po nich kloužou západky, “ořechy”, pevně spojené s druhou částí spojky. Takováto volnoběžka je ale vhodná jen pro spojení částí, které rotují pouze nízkými otáčkami.
Malé modelářské spalovací motory však dosahují otáček v řádu desítek tisíc za minutu, proto konstrukce volnoběžné spojky startéru vychází z konstrukce ložiska, obvykle válečkového, a proto se jí také říká “jednosměrné ložisko”. čerpano z "moje objevené Ameriky"
- Vrakouš
- EXPERT na rady
- Příspěvky: 4828
- Registrován: sob čer 23, 2007 11:27 am
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: VOLNOBĚŽKA
Pro rally lze použít volnoběžku místo předního difu.Na kardan je to zbytečné. Výhoda : Když potřebuješ projet ostrý vracák,tak si v nájezdu ťukneš o brzdu.Zadní kola zablokuješ,přední se točí dál.Má to efekt ruční brzdy na velkém autě,otočíš se na "pětníku".
Druhá výhoda: když máš auto pod plynem vpřed,volnoběžka pracuje jako pevná osa bez diferenciálu.Výhodné na výjezdu ze zatáčky,auto je méně přetáčivé než s klasickým difem.
Třetí výhoda : V náročném terénu,hlavně ve strmých výjezdech je pevná osa výhoda.Projedeš mnohem víc,než s klasickým diferákem,nezahrabeš se tak snadno.Přední kola se neprotočí.
Nevýhody jsou dvě : Brzdí ti jen zadní kola,na brzdy do zatáčky musíš s citem,abys auto nerozhodil do hodin.Totéž platí ve strmých sjezdech,bržděná pouze zadní kola jsou zde nevýhodou.
Druhá nevýhoda : když uděláš chybu a musíš couvat,zabírají pouze zadní kola.Návrat na trať je tím leckdy obtížnější.
Na jízdu s volnoběžkou je třeba si zvyknout.Styl jízdy je odlišný.Já už bych jí ale za klasický diferák nevyměnil,a stejně tak i soupeři,kteří jí používají a bavil jsem se s nimi na toto téma.Není to levná záležitost,ale dle mého názoru je to pro rally závody na nezpevněném povrchu dobrá investice.
Druhá výhoda: když máš auto pod plynem vpřed,volnoběžka pracuje jako pevná osa bez diferenciálu.Výhodné na výjezdu ze zatáčky,auto je méně přetáčivé než s klasickým difem.
Třetí výhoda : V náročném terénu,hlavně ve strmých výjezdech je pevná osa výhoda.Projedeš mnohem víc,než s klasickým diferákem,nezahrabeš se tak snadno.Přední kola se neprotočí.
Nevýhody jsou dvě : Brzdí ti jen zadní kola,na brzdy do zatáčky musíš s citem,abys auto nerozhodil do hodin.Totéž platí ve strmých sjezdech,bržděná pouze zadní kola jsou zde nevýhodou.
Druhá nevýhoda : když uděláš chybu a musíš couvat,zabírají pouze zadní kola.Návrat na trať je tím leckdy obtížnější.
Na jízdu s volnoběžkou je třeba si zvyknout.Styl jízdy je odlišný.Já už bych jí ale za klasický diferák nevyměnil,a stejně tak i soupeři,kteří jí používají a bavil jsem se s nimi na toto téma.Není to levná záležitost,ale dle mého názoru je to pro rally závody na nezpevněném povrchu dobrá investice.
CHASSIS: X-ray T1R , TB-01 v plném tuningu :tamiya: TT-01 v tuningu, TL-01 Monster Truck, TL-01 Hummer,HPI F1 atd... KAROSERIE: VW Golf V, Subaru WRC, Fabia WRC a Kit S1600,Octavia WRC,Lancia Stratos HF, Š 130 RS, Trabant 601; VYSÍLAĆ: Futaba Megatech
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
- WIN
- PROFÍK FÓRA
- Příspěvky: 5124
- Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
- Bydliště: Blansko
- Kontaktovat uživatele:
-
- Finanční podpora fóra
- Příspěvky: 3229
- Registrován: pát dub 03, 2009 5:16 pm
- Bydliště: Litvínov
Re: VOLNOBĚŽKA
našel jsem shéma volnoběžnýho ložiska, který volnoběžka obsahuje.....
- Přílohy
-
- volnoběžný ložisko.png
- (59.15 KiB) Staženo 2129 x
:tamiya: TRF416we (Team Novak Pulse + Ballistic 8,5t)
TLR 22SCT (Team Novak Havoc Pro SC + Ballistic 13,5t)
Mex-I D90 → Plísňák Cabrio (DSYS 54A + Big Block Special)
HAJZLTEAM
TLR 22SCT (Team Novak Havoc Pro SC + Ballistic 13,5t)
Mex-I D90 → Plísňák Cabrio (DSYS 54A + Big Block Special)
HAJZLTEAM