Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Začínáš s RC auty, nevíš si rady ? Tady je sekce pro tebe.

Moderátoři: rotruck, Loupák83, Honza D, Jirkacbx

Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11518
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Jirkacbx »

honzakucera : Tak pokud celý combo,regl i motor,tak třeba tohle https://www.bighobby.cz/Combo-BH-Power- ... -d2411.htm
nebo https://www.bighobby.cz/Combo-BH-Power- ... -d2406.htm
Nastavitelný regly by měly být dost,omezení výkonu se většinou používá jen pro zpátečku a brzdu.Výkon dopředu by se nejspíš musel poladit na rádiu,bud jako konečný bod či velikost výchylky.Podle toho,co bude za rádio.
Pokud je nějaký "daný" podvozek,ale lze ho různě změnit,tak vzít jen potřebnosti pro zadní náhon,podle šasí udělat platli třeba z duralu nebo laminátu,přední nápravu pevnou a mělo by to stačit.
Prostřední příčku,rozpěru mezi předním a zadním diferákem či nápravou,bych alespon nějak zachoval,aby podvozek sám moc nepružil,tolik to zas vážit nebude.
A hlavně jiný pneu,ne ty špuntíkový,co jsem viděl na videu,ty jsou určený na parkety.A disky se nechají použít užší,ne standart 26mm,ale tušim 24mm.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Bořík »

Motor by měl být takový, aby měl dostatečný výkon, aby se nezahříval, ale otáčky takové, aby se co největší část tratě jela na plný plyn - potom jsou výkonové tranzistory v regulátoru otevřené naplno a regulátor nehřeje, motor pracuje v optimálním režimu. Nejhorší stav, z hlediska účinnosti, je regulátor otevřený na cca třetinu výkonu.
Kola podle povrchu - pokud bude povrch tvrdý, nejlepší by byla kola jako z bicyklu - jen ráfek s gumovým O-kroužkem ( viz rozdíl mezi horským kolem a silničním kolem na časovku, nebo experimentální auta na solární pohon. ). Na koberci je to horší, tam by byla vhodná klasická kola s hladkým vzorkem.
Uživatelský avatar
3p0
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv dub 01, 2010 7:36 am
Bydliště: Liberecko

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od 3p0 »

Omlouvám se za tu nejapnou poznámku :oops: :oops: :oops:

Píšu jen to, co mám odzkoušeno. Něco jsem odjezdil a mnoho věcí jsem i tunil :-)

1- regulátor: když se dívám na parametry regulátoru, tak je pořadatel opsal z HOBBYWING QUICRUN WP-1040 (40A-180A špička), což je regulátor pro uhlíkové motory. Najít podobný bezuhlíkový s obdobným výkonem bude oříšek.

2- podvozek asi máte daný od pořadatele, předpokládám, že Himoto. Doporučuji náhon jen na zadek, diff nechat, ale přední zahodit :-) ( ony ty jejich diferáky váží asi tunu) a při osazování komponentů koukat na vyvážení 50:50

3- pneumatiky? na těch nešetřit. Dle zkušeností z 24-hodinovky ve Rtyni v Podkrkonoší na koberci, vám budou stačit 2 sady pneu na závody na koberci LRP VTEC CPX-V22 plus jedny na testy :-) hlavně koupit vteřinové lepidlo na pneu a olepit hrany předních kol, protože budete mít vysoko těžiště a model by se převracel (přední kola se v zatáčce zakousnou a je to)

4- jestli budete chtít bezuhlíkový motor, pak 21,5 závitu.
Motto: Auto musí řvát a vypadat nasraně
http://3p0.rajce.idnes.cz/
Obrázek
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Bořík »

Auto by se převracet nemělo .... protože by mohlo jezdit docela pomalu. Pokud je to šestihodinový závod a kapacita baterek je 14.4Ah, tak průměrně za hodinu to dělá odběr 2.4A. Takže když budou nějaké zastávky na výměnu baterek, tak průměrný odběr by mohl být do 3A a to je docela málo. Při takovém odběru to bude docela pohodová jízda - takový rychlejší expediční přesun. Proto bych motor vybíral spíš nizkootáčkový, kolem 80 závitů ( identicky jako u uhlíkového motoru ). Ale to záleží na celkovém převodu - při takové rychlosti by auto mělo jet co nejdelší dobu na plný plyn, aby motor točil kolem 80-85% jmenovitých otáček ( motor v optimálním režimu, regulátor s nejmenším odporem ).
honzakucera
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 3
Registrován: úte bře 05, 2019 6:11 pm

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od honzakucera »

Nakonec jsem vybral tohle.
Je to dobrá volba? případně co je špatně?
https://www.astramodel.cz/cz/katalog/ca ... 59647.html
Díky
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Bořík »

Špatně je snad tak akorát cena ... podle ní by to mohlo jet na jednu tužkovou baterku minimálně dva dny v kuse ! :--) :--)
Motor s tím regulátorem rozhodně nebude ten nejslabší článek řetězu. Teď hlavně je potřeba vyladit převody, aby to jelo s minimální spotřebou.
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11518
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Jirkacbx »

Cena hrozná,jako většina u Astramodel a navíc ještě dlouhodobě nedostupný.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Uživatelský avatar
3p0
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv dub 01, 2010 7:36 am
Bydliště: Liberecko

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od 3p0 »

Nejsem si jist, ale parametry regulátoru neodpovídají zadání.
Motto: Auto musí řvát a vypadat nasraně
http://3p0.rajce.idnes.cz/
Obrázek
Uživatelský avatar
Honza D
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5092
Registrován: ned srp 19, 2007 6:55 pm

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Honza D »

Asi jdu s krizkem po funuse... Ale neda mi to:D
Bořík píše:...aby se co největší část tratě jela na plný plyn - potom jsou výkonové tranzistory v regulátoru otevřené naplno a regulátor nehřeje, motor pracuje v optimálním režimu. Nejhorší stav, z hlediska účinnosti, je regulátor otevřený na cca třetinu výkonu.
.
Cozeto? U BLDC nikdy nejsou tranzistory "plne otevrene", to by se ten motor moc netocil :D A i u DC je jedno, jak moc je regl otevreny, reguluje se pres PWM a ke ztratam dochazi pri prechodu otevreny/zavreny, kterych ke, pokud nejsou opravdu trvale otevrene, porad stejne.

Jinak k vyberu motoru - pokud neni omezeni pravidly a nevadi nejaka vaha navic, sel bych do vetsiho, nez 540. Cim vetsi motor, tim vice dratu na dany proud i tim padem mensi ztraty. Pokud nerozhoduje rychlost, regulator omezit na co nejmensi proud, snizi se ztraty.

Co se podvozku tyka, pro minimalizaci ztrat by byl asi nejvhodnejsi otevreny diferencial a spravne zpracovana geometrie predni napravy (Ackermann).
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. -Colin Chapman
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Bořík »

Nebudu se o tom přít, protože tomu až tak nerozumím, ale často to probírám s majitelem DSYS a jeho měření říkají něco jiného. Je fakt, že ztráty vznikají při přechodu otevřený/zavřený, ale velikost těch ztrát také závisí na tom, jak často k těm přechodům dochází a hlavně jaký je poměr mezi úseky periody otevřeno-zavřeno. A právě nejhorší situace je kolem spínání v oblasti třetiny výkonu. Není to z mé hlavy, ale věřím, že to tak je, protože tomu měření byly věnovány stovky hodin a neznám nikoho, kdo by v této oblasti byl fundovanější odborník ( snad kromě pana Dvorského z MGM ).
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11518
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Jirkacbx »

Tak už brzo bychom se mohli dozvědět,jak moc naše rady byly honzakucera platný.
https://www.auto.cz/vodikova-auticka-mi ... den-128759

Tak jsem zvědav,jak si tým vedl.
https://www.novinky.cz/domaci/502952-v- ... m=z-boxiku
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Odpovědět

Zpět na „SEKCE PRO NOVÁČKY !!!“