Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Začínáš s RC auty, nevíš si rady ? Tady je sekce pro tebe.

Moderátoři: rotruck, Loupák83, Honza D, Jirkacbx

honzakucera
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 3
Registrován: úte bře 05, 2019 6:11 pm

Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od honzakucera »

Dobrý den přátelé, začínám s RC a připravuji 1:10 auto na šestihodinový vytrvalostní závod. Máme omezenou celkovou kapacitu baterií (vyhrává ten, kdo ujede nejvíce kol).
Momentálně jsem se zasekl s výběrem vhodného motoru.
Závod bude dle organizátorů probíhat na nízkém koberci, který by neměl pouštět vlákna. Na dráze nebudou žádné kopce, vše bude po rovině.
Při průzkumu jsem přišel na to, že (pokud je to špatně, prosím opravte mě):
pro náš závod by byl nejvhodnější s nižším KV a s nižším točivým momentem, je pravda, že jsou takové motory efektivnější?
Záleží hodně i na výběru regulátoru, nebo mám brát vždy od výrobce (např. Castle + Mamba)?
Jeden člověk mi říkal o nějakém open-source reglu, bylo by to opravdu efektivnější než řešení od výrobce?
Existují nějaké značky motorů, které vynikají kvalitou, případně kterým se radši vyhnout? Nebo mám koukat jen na parametry?
Případně co mám při výběru konkrétního motoru/reglu zohlednit?

Omlouvám se za mou neznalost, stavím takové auto poprvé, já vám děkuji za všechny rady a přeji příjemný den :)

Honza

//EDIT: Auto bude mít cca 500g. zátěž navíc (pravidla závodu) oproti klasickému RC auto
//EDIT 2: I když jsem to původně zmiňovat nechtěl, jedná se opravdu o závod Horizon Grand Prix (dříve H2AC), kde vozíme i palivový článek. Technické informace jsem popsal v mém dalším postu.
Naposledy upravil(a) honzakucera dne čtv bře 07, 2019 3:58 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11518
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Jirkacbx »

Jaký podvozek je v plánu? To bude nejpodstatnější.
Aku budou jaký a jak tvrdý?
Na značce motoru a reglu zas tolik nezáleží,combo vychází o něco levněji než samotnýho nákup.
A taky bude záležet,jak moc chceš nastavovat regl,třeba přes pc a i motor.Jestli může mít časování a podobně.
Půl kila závaží bude z čeho a kam se na pdvozek bude dávat?
Případně si nějaký regl a motor vyber,tady zveřejni odkaz a uvidí se.
Možná zajít na stránky klubu z Blanska,tam se taky jezdí vytrvalostní závody a třeba někde najdeš nějakou specifikaci motorů.
Hlavně bude záležet,kolik peněz do toho se ti chce dát.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Bořík »

Základem výběru by měl být silný ( hodně výkonný ) motor a předimenzovaný regulátor - obojí z toho důvodu, že se nebudou zahřívat ( ztrátové teplo ) - ušetříš tím energii pro pohyb. Motor střídavý a vybrat takové kv, aby motor pracoval v optimálních otáčkách ( = cca 85% otáček bez zatížení ). Pohon pouze na jedno kolo ( na rovině to nebude vadit, omezí se tím tření ).
Uživatelský avatar
3p0
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv dub 01, 2010 7:36 am
Bydliště: Liberecko

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od 3p0 »

Možná by bylo dobré se podívat s čím se jezdí vytrvalostní závody v Blansku. Ne náhodou je tam předepsán motor s 21,5 závitu.
Pak už je to o správném zpřevodování a nastavení regulátoru.

Podívej se SEM :text-link: může ti to trochu napovědět.

Jirko, mám pocit, že jde o závody H2AC. To už tu jednou bylo, jestli se nepletu :-)
Motto: Auto musí řvát a vypadat nasraně
http://3p0.rajce.idnes.cz/
Obrázek
Pajik_CZ
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 3828
Registrován: pát srp 07, 2009 5:30 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí
Kontaktovat uživatele:

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Pajik_CZ »

Bořík píše:Základem výběru by měl být silný ( hodně výkonný ) motor a předimenzovaný regulátor - obojí z toho důvodu, že se nebudou zahřívat ( ztrátové teplo ) - ušetříš tím energii pro pohyb. Motor střídavý a vybrat takové kv, aby motor pracoval v optimálních otáčkách ( = cca 85% otáček bez zatížení ). Pohon pouze na jedno kolo ( na rovině to nebude vadit, omezí se tím tření ).
no to je ale kravina Boříku.... Pohon na jedno kolo ze 4? jako vážně? A že mu to někam potáhne což bude muset kompenzovat řízením a zvýší tření na pneu už nevadí? Nehledě na to, že se stejně zbytek kol musí točit, takže odpor ložisek nevyloučí. Tak jaké tření máš na mysli? Kardanu, který nikde nedře?

Silný - hodně výkonný motor je taky žravý motor, což na vytrvalostní závod nebude to pravé, nemyslíš?

:text-lol:
Oficiálně jsem s modelařinou skončil, proto jsem si koupil stavebnici MB Actros :D

Čeština je sice freeware, ale není opensource !!!
Svoje názory nemění jen blbec a mrtvola....
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Bořík »

Než něco plácneš, tak si to změř .... pokud se má jet na rovině, tak je lepší odstranit jakékoli součástky, co mohou mít nějaké tření - proto je dobré nechat kola volně otáčet - jen na ložiskách a pohánět jen jedno kolo, což na pohon na rovině stačí a vynechat tím tření v diferenciálech, kde se točí kolečka navíc.
K tomu motoru: máš to změřené, kolik bere silný a slabý motor naprázdno ? Třeba 250g stříďák žral se 60 mm lodním šroubem na nejnižší otáčky míň, než 400 naprázdno. Silný motor je žravý motor, pokud ho hodně zatížíš. Pokud je zatížený málo, tak žere míň, jak slabší motor se stejným výkonem. Už také proto, že se nezahřívá, protože magnetické pole se nezahltí a energii líp převádí na pohyb. Nebo chceš říct, že na teplu z motoru nezáleží ?
Ani tak nejdo o to myslet, ale vědět a popř. si to změřit.
Pajik_CZ
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 3828
Registrován: pát srp 07, 2009 5:30 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí
Kontaktovat uživatele:

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Pajik_CZ »

ale o jakém tření to mluvíš? kde? ložiska v kolech být musí, a to že se jede po rovině neznamená, že se jede rovně - zatáčky jsou - je to okruh
a i kdyby se jelo po rovině, pořád jsi nevyřešil to, že by auto táhlo ke straně a musel by jsi to kompenzovat, čímž si vyrobíš větší tření, než kdyby jsi tam nechal obě poloosy... Opravdu radíš kravinu
Oficiálně jsem s modelařinou skončil, proto jsem si koupil stavebnici MB Actros :D

Čeština je sice freeware, ale není opensource !!!
Svoje názory nemění jen blbec a mrtvola....
Uživatelský avatar
ZORES
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1959
Registrován: čtv lis 08, 2007 6:46 pm
Bydliště: HOLEŠÁRNA

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od ZORES »

Jedno kolo pohaneny je fakt blbost z pohledu ovladatelnosti. Se silným motorem bych souhlasil,to se mi zda logicky.
AXIAL, TAMIYA, VATERRA, LOSI, vintage Traxxas , new & vintage KYOSHO, new & vintage ASSO.
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Bořík »

Auto s pohonem jednoho kola netáhne do strany - pohánějí se takto tříkolky, dětská autíčka na elektriku, experimentální auta na solární energii, i dříve třeba autíčka na dálkové ovládání. Ale není nic jednoduššího, než to vyzkoušet. Při 12-ti hodinovce se natolik zničily psí kosti ( po cca 150 km jízdy ) - v protikuse se vydřel zářez jako pro bajonet ), že ten náhon už přeskakoval a brzdil. Proto se náhon stáhnul na jedno kolo ( přední náhon byl demontovaný už od začátku ).
Na motoru byl upevněný vyfrézovaný velký hliníkový chladič a byla nachystaná lahvička s tekutým dusíkem, kdy by se při výměně baterek kapkou dusíku chladič okamžitě ochladil. Nakonec to nebylo potřeba - pršelo a motor se chladil docela dobře, nicméně hřál a část energie šla do kopru - naštěstí to nevadilo, protože se mohly ( musely ) měnit baterky ( měnil jsem, tuším, 38 x ).
Náhon na jedno kolo by chtělo vyřešit co nejjednodušeji - bez kardanů, bez poloos - pouze motor s čelním převodem na jedno kolo. V nejhorším použít zadní nápravu z placky 1:12, kde by se ale vynechal diferenciál. V zatáčkách je to přece jenom brzda - malá, ale je.
Uživatelský avatar
3p0
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv dub 01, 2010 7:36 am
Bydliště: Liberecko

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od 3p0 »

Já tedy nevím, ale někde asi byla chyba. Loni ujel vítězný team za 12. hodin v Blansku 3025 kol, což je cca 500 km :-) a nejpomalejší 2529 kol (417 km)

Zpravidla jsou použity podvozky 1/10 GT, zadní pevná osa s diferenciálem. Bez diferenciálu to nejde.
Motto: Auto musí řvát a vypadat nasraně
http://3p0.rajce.idnes.cz/
Obrázek
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11518
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Jirkacbx »

No jo Pájo,ale v Blansku nejste omezeni počtem vyjetých aku,nabíjených "zelenou" nabíječkou.
Ta jistě 5A nedá. :-)
Pokud jsem dobře pochopil,jde o závody s vodíkovým nabíjením nebo článkem,jak podotkl 3p0.
Třeba tohle video http://www.rcvidea.cz/zavod-na-soutezi- ... f2d35.html
Sice honzakučera dodal minimum potřebných vstupních dat,proto i ty příspěvky tady.
Pravidla jsem sice nečet,ale z podvozků se to tak nějak nechá vydedukovat.
Možná pohonný 6ti článek povinný,ale kdo ví.Pokud by nebyl potřeba,mohlo by se laborovat s Lion 2článek,úspora váhy i s povinným půlkilem.
A ohledně motoru.
Na videu byly vidět jen uhlí 540ky,cca 19-25závitů.
A při tý mizérii s nabíjením a škudlením ohledně výkonu,proč tam nedat 400-480ku?
Pojede to cca stejně při nižší náročnosti.
Jestli pravidla povolujou střídák,dal bych tam leteckou oběžku s reglem bez zpátečky,stejně nebylo vidět,že by někdo couval.

A hlavně by měl zadavatel víc komunikovat a dávat víc informací,aby se tu nevymýšlely věci,který mu stejně budou naprd.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Bořík »

3p0 píše:Já tedy nevím, ale někde asi byla chyba. Loni ujel vítězný team za 12. hodin v Blansku 3025 kol, což je cca 500 km :-) a nejpomalejší 2529 kol (417 km)

Zpravidla jsou použity podvozky 1/10 GT, zadní pevná osa s diferenciálem. Bez diferenciálu to nejde.
To je celkem jasný, že doba jde dál a auta jezdí rychleji a déle ... V prvním ročníku ujelo první auto kolem 280 km, byla zima a večer pršelo. A hlavně: jako baterky byly pouze NiCd a NiMH, o žádných Li-xx se tehdy ještě nevědělo. Těch cca 220 km najela Tamiya TL-01 - jediné auto tohoto typu, ostatní byly desetiny placky ( s hmotností 1200g, ta Tamiya měla téměř 2 kg ). Dnes je situace úplně někde jinde.
Uživatelský avatar
3p0
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv dub 01, 2010 7:36 am
Bydliště: Liberecko

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od 3p0 »

Boříku, máš naprostou pravdu. Dnes je to opravdu někde jinde, ale bez důkladné přípravy to nejde. :beer:
Shodli jsme se na tom, že to už nejsou vytrvalostní závody, ale sprint na 12 hodin.
A je pravdou, že loni byli ideální podmínky jak na přípravu tak na závod.

Jirko, mám obavu, že se chlapec už neozve.
Motto: Auto musí řvát a vypadat nasraně
http://3p0.rajce.idnes.cz/
Obrázek
honzakucera
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 3
Registrován: úte bře 05, 2019 6:11 pm

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod, doplnění info

Příspěvek od honzakucera »

Zdravím, děkuji všem za názory, ale dle toho, jak se diskuze vyvíjí a dle SZ od admina Jirky doplňuji pár informací.
I když jsem to původně zmiňovat nechtěl, jedná se o Horizon Grand Prix (dříve H2AC), kde vozíme i palivový článek.

Výběr motoru pro závod je docela volnej; můžeme mít jak DC, tak AC (preferuju). "Uhlí 540" máme také (je součástí základní sady), ale použít ho opravdu nehodláme. Máme povolený libovolný počet závitů.
Jedinný omezení jsou RPM, a to <30000 @7.2V (chápu to správně jako <4167 KV?) a máme omezenej proud dopředu konstantní/burst 40A/180A, dozadu 20A/90A (toto by předpokládám šlo poladit v reglu?).
Nějaké konkrétní pravidla ohledně reglů.
Celková kapacita baterek v závodu je 14400 mAh s tím, že aku můžeme během závodu měnit. Zároveň musíme použít certifikované LiPo.
Konkrétně uvažujeme o koupi Team Orion 2S 3600 mAh 120C.

Jelikož v týmu nemáme žádného zdatnějšího řidiče, řešení s pohonem na jedno kolo bych se vyhnul. Tření, které tam bude způsobovat odpor je pro nás zanedbatelné a radši pojedeme pomalejš než nabourat :) Zatím plánujeme náhon na obě zadní kola.

Rám stále vybíráme, hlavně také podle toho, jak se vejdeme do rozpočtu. Momentálně vlastníme rám dodaný od organizátorů, ze kterého jsme odstranili převod/mechaniku pro pohon předních kol a prostřední příčku, abychom ušetřili hmotnost. Plánujeme ho ale určitě něčím nahradit.

Doufám že jsem na nic nezapomněl, Díky :)
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Výběr motoru pro vytrvalostní závod

Příspěvek od Bořík »

To tam pořadatel nedodá žádný omezovač kapacity ? ( coby nechal projít 14400 mAh a pak by vypnul ? )
Výrobci sice označují lipolky kapacitou, ale přesto je každá baterka jiná a i baterky se stejně označenou kapacitou mohou být dost odlišné.
Odpovědět

Zpět na „SEKCE PRO NOVÁČKY !!!“